Domácnosti věří, že krize už odchází
Podíl domácností, které se cítí být postiženy současnou krizí, v posledních měsících mírně klesl. Ekonomickou krizí se cítilo v listopadu zasaženo 36 procent lidí - v září to bylo 38 procent, vyplývá z pravidelného průzkumu, který pro společnost ING provedla agentura Factum Invenio.
Data sbírá Faktum Invenio pravidelně s dvouměsíčním odstupem. Respondenty poslední vlny šetření bylo 1029 osob ve věku od 15 do 65 let.
Ředitel marketingu a přímé distribuce ING Bank Libor Vaníček si vysvětluje optimističtější postoje domácností tím, že v předchozích týdnech jsme mohli po dlouhé době slyšet několik pozitivních informací - že HDP mezičtvrtletně mírně vzrostl, apod.
Podíl domácností, které se cítí být postiženy krizí, v posledních měsících mírně klesl. Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost ING provedla agentura Factum Invenio. Mluvíme s Liborem Vaníčkem z ING Bank.
"Lidé tyto pozitivní informace vnímají," vysvětlil Vaníček na Rádiu Česko.
Nejvíce zasaženi krizí se podle průzkumu cítí lidé ve věku 45-59 let, nejméně naopak lidé ve věku do 29 let (35 %). Téměř identicky dopadla i věková kategorie respondentů nad 60 let (34 %). Z hlediska vzdělání se nejvíce zasaženi krizí cítí lidé se základním vzděláním (41 %).
Domácnosti nejčastěji snižují výdaje
Domácnosti podle Vaníčka většinou na krizi reagovaly tak, že snížily běžné výdaje (57 %) nebo odložily větší výdaje na pozdější dobu (27 %). Nechtějí zvyšovat své zadlužení, naopak je chtějí omezit. Z úspor plánuje čerpat 18 % dotázaných, 17 % se naproti tomu chystá zvýšit spořicí částku.