Automobilka Fiat se rozdělí na dva podniky
Akcionáři holdingu Fiat dnes schvalují oddělení automobilové výroby od ostatních aktivit. Prezident holdingu John Elkann představil akcionářům postup, který má vytvořit dvě nové společnosti a také rozdělit současné dluhy.
Rozdělením Fiatu vzniknou prakticky dva nové holdingy a osamostatní se automobilová produkce.
Jedna společnost, Fiat Srl., se bude zabývat produkcí menších automobilů, motorů a komponentů. Její součástí bude i Ferrari.
Automobilka Fiat se rozdělí na dva podniky. S podrobnostmi se přihlásila do Odpoledního Radiožurnálu spolupracovnice ČRo Verunka Lunardi
Generální ředitel Sergio Marchionne v této souvislosti oznámil, že by chtěl odkoupit pětiprocentní podíl na Ferrari, který vlastní šejkové z Abu Dhabí.
Současně vznikne společnost Fiat Industrial, která pojme výrobu kamionů, autobusů a zemědělských, průmyslových a stavebních strojů.
Společnost Fiat Industrial zaměstnává na 60.000 lidí v různých zemích světa a její výrobky se prodávají pod různými značkami.
Tato produkce po hluboké krizi z roku 2009 zaznamenala letos lepší výsledky než osobní automobily. Pro ty bylo letošní léto nepříznivé, Fiat zaznamenal pokles o 13 procent.
Fiat chce vyrábět až 6 milionů aut za rok
Nový Fiat auto bude podle Sergia Marchionneho nezávislý a silnější po spojení s Chryslerem. Větší autonomie pak tomuto holdingu umožní expanzi produkce mimo Itálii.
Automobilka připravuje sérii nových modelů, chce prosadit vozy Fiatu na americkém trhu, kde budou prodávány spolu s vozy Chrysleru, hodlá investovat do nové továrny v Srbsku, pracuje na specifických modelech pro Rusko v Tatarstánu a v plánu je také Brazílie, Polsko a Turecko.
Celkem chce Marchionne vyrábět šest milionů vozů ročně a osamostatnění Fiatu auto by mu to mělo usnadnit.
Rozdělení dopadne na továrny v Itálii
Rozdělení Fiatu by ale mohlo mít negativní dopad na produkci v Itálii. Problémy, s kterými se společnost potýká v italských továrnách, se týkají všech italských průmyslníků. Jsou to vysoké pracovní náklady, nízká produktivita a efektivita práce a také drahá energie.
Fiat příští rok uzavře továrnu na Sicílii a v ostatních závodech žádá na zaměstnancích nový pružnější přístup a vyšší produktivitu. Podle toho, jak budou závody fungovat, bude Fiat investovat.
V Pomigliano d´Arco u Neapole například Marchionne chtěl původně investovat 700 milionů eur, ale svůj záměr změnil poté, co se zaměstnanci nepostavili dost rozhodně za jeho plán zvýšení produktivity práce, a tak začne jen asi s 20 miliony.