Obě značky patří pod koncern Volkswagen, který v pátek oznámil hospodářské výsledky. Vyplývá z nich, že česká značka je mnohem výdělečnější než značka, která prodává jedny z nejdražších aut na světě.
Tržby mezi dubnem a červnem dosáhly 22,5 miliardy dolarů (469 miliard Kč), zatímco před rokem činily 25,5 miliardy dolarů (532 miliard Kč), vyplývá z prohlášení, které ve středu zveřejnila Tesla.
Většinový akcionář CSG chtěl navýšit základní kapitál automobilky o 2,7 miliardy korun, což by umožnilo zdvojnásobení výroby a modernizaci. Minoritní Promet však návrh odmítl pro nedostatek podkladů.
Důvodem zastavení výroby a uzavření byla městská poloha závodu, která ztížila možnosti přestavby a rozšiřování kvůli výrobě elektromobilů. Volkswagen dodal, že tak urychluje přechod na elektromobily.
Maďarsko se brzy stane třetím největším výrobcem baterií do elektromobilů na světě. Podle místní ekonomky Ágnes Szunomár země ale nemá k výrobě dostatek vody, pracovní síly ani surovin.
Nejbohatší muž světa Elon Musk ještě nedávno vedl americký úřad pro zefektivnění státní správy DOGE. Ten samý úřad teď vyzval prezident Trump, aby přezkoumal miliardové dotace pro Muskovy firmy.
Změny vycházejí z rozhovorů Evropské komise a zástupců automobilového průmyslu letos v lednu. Byznysu mají dát prostor investovat do přechodu na čistou výrobu.
Automobilové koncerny oznámily velké propady zisku v prvním kvartálu roku. Nedůvěra trhu a snížení efektivity výroby může vést k růstu tlaku na propouštění zaměstanců.
Cla na dovoz automobilových dílů do Spojených států amerických, která by měla začít platit v sobotu 3. května, by se mohla dotknout českých výrobců více než tento týden oznámená reciproční cla.
Na zboží z Evropské unie mají být za týden uvalena cla ve výši 20 procent „Chaos, který se vytvoří, bude jen poškozovat celosvětovou ekonomiku,“ říká Jan Rafaj, prezident Svazu průmyslu a dopravy.
„Evropská komise dnes navrhla cílenou změnu nařízení, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy CO₂ pro nová auta a dodávky,“ stojí v prohlášení unijní exekutivy.
Donald Trump zavádí od 2. dubna pětadvacetiprocentní cla na dovoz automobilů, které nejsou vyrobeny v USA. Ekonomka Jana Klímová varuje, že neustálé změny škodí firmám a vytváří chaos pro byznys.
„Situace eskaluje, a pokud by eskalovala dále, obávám se, že Evropa si to nebude moci nechat líbit, povede to k celní válce, o které všichni víme, že nebude mít vítěze,“ vysvětluje Špicar.
Americký prezident Donald Trump ve středu oznámil, že Spojené státy od 2. dubna uvalí cla ve výši 25 procent na dovoz všech automobilů, které nebyly vyrobeny ve Spojených státech.
Škoda Auto loni zaznamenala nárůst tržeb a vyšší odbyt. Do roku 2030 plánuje představit své menší modely Fabia, Scala a Kamiq v hybridní verzi. Rozvíjet chce elektrické, hybridní i spalovací motory.
Pokud chcete dosáhnout kompromisu, tak nejprve musíte z něčeho vycházet, říká Krutílek (ODS). Já jsem velmi ráda, že se podařilo přesvědčit Komisi, aby zvolila tuto cestu, oponuje Nerudová (STAN).
Evropská komise vyčlení bezmála dvě miliardy eur, v přepočtu zhruba 45 miliard korun, na podporu výroby baterií pro evropské automobilky. Vyplývá to z akčního plánu pro automobilový průmysl.
„Je otázka, s kým by Trump mohl jednat, protože von Leyenová je pro něj určitě nevyhovující partner, takže otázka je spíš, kdo by vlastně za Evropu měl jednat,“ říká výrobce automobilů Juříček.
„Pokud by se snížil vývoz do Spojených států, tak to nebude mít vliv přímo na Českou republiku, co se týče výroby aut, ale co se týče dodavatelských řetězců.“
Audi za loňský rok prodala o 12 procent vozů míň než ten předešlý. Na rok 2025 ani nemá stanové cíle prodeje. Porsche v Číně čelí cenové válce a svá auta musí prodávat s výraznou slevou.
„Dnes můžeme říct, že továrna výrazně přispěla k motorizaci Polska. A to díky Fiatu 126p, který v ní také vyráběli a který se stal symbolem velké kulturní změny v Polsku.“
Podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje by měla obří zakázka na stavbu Dukovan znamenat víc příležitostí pro české firmy. Podpořilo by to růst celé ekonomiky.
„O existenci evropského automobilového průmyslu po roce 2035 nepochybuji. Ale jak bude velký a konkurenceschopný globálně, o tom mám velké obavy,“ říká expert.
Mezi recepty k oživení zmiňuje Bureš i setrvání u Green Dealu. „Nevzdávat Green Deal, nevzdávat obnovitelné zdroje, ale doplnit to tak, aby se z něho stal byznysový projekt,“ navrhuje ekonom.
Novou Evropskou komisi při hlasování ve Štrasburku podpořila mimo jiné těsná většina europoslanců z frakce Zelených. Ti se chtějí stát nedílnou součástí rozhodovací většiny v Evropském parlamentu.
Kritici postupu Bruselu tvrdí, že když budou muset automobilky pokuty platit, nebudou mít peníze na investice do rozvoje nových elektroaut. Se zrušením sankcí v příštím roce nemá problém ani Německo.