Automobilka GM loni prodala 9 milionů aut a stala se opět světovou jedničkou
Americká automobilka General Motors je opět světovou jedničkou. Necelé tři roky poté, co se vypořádala s bankrotem, hlásí, že loni prodala přes 9 milionů aut. Volkswagen na druhém místě prodal o milion méně. Toyota se kvůli následkům březnového zemětřesení a následného tsunami v Japonsku propadla se 7,9 miliony prodaných vozů z prvního na třetí místo.
Kvůli globální krizi automobilka GM málem skončila. Necelé tři roky poté, co se zbavila soudní ochrany před věřiteli, je globální jedničkou.
Bankrotu automobilky zabránila státní pomoc. Obama investicí zachránil 50 tisíc pracovních míst. Dal příležitost zbavit se ztrátových provozů a značek jako byl například Saab a naopak investovat do nadějnějších, které představuje Opel.
V době, kdy se Obamova administrativa rozhodla GM pomoci, si za to vysloužila tvrdou kritiku.
„Nicméně 50 tisíc pracovních míst existuje, GM začíná prosperovat a pomohlo to restrukturalizovat koncern natolik, aby se zase vzchopil a nakonec se dostal na světovou jedničku, alespoň co se týče prodejů,“ říká šéfredaktor časopisu Automakers Erich Handl.
GM sází hlavně na Chevrolet, nová produktová řada prý splňuje požadavky zákazníků po celém světě. Této značky se po celém světě prodalo kolem 6 milionů.
„Je to celý soubor novinek v designu, technologiích a v asijské výrobě. Chevrolet je z části bývalé korejské Daewoo, které se pod touto značkou prodala v Evropě a v části Asie. To značně zvýšilo koncernu prodej.
O čelní pozici letos svedou boj
Japonská Toyota propadla loni z prvního na třetí místo. Chystá se ale na velkou investiční expanzi.
„Investuje hlavně v Číně, Indii a Thajsku. Kromě Asie se zaměřila také hodně na Brazílii. Návrat na pozici jedna je velmi pravděpodobný.
Volkswagen hlásí trvale útok na čelní pozici. Deklaroval, že do roku 2018 se stane jedničkou na světovém trhu.
„Je to poměrně pravděpodobná situace, protože je necelý milion aut za GM a má mnohem větší schopnosti investovat, zejména do rozvíjejících se trhů, jako jsou trhy asijské, do Brazílie nebo Ruska.
Silnou stránkou automobilek je regionální pozice. Toyota má obsazenou Asie, včetně Japonska a Indie a také Střední východ, který je také prodejně důležitý. Automobilka GM je silná v Severní a Jižní Americe. Volkswagen je nejprodávanější v Evropě.
„Ta skutečnost, že Toyota má silnou pozici v Asii ji do budoucna dává nejlepší startovní vyhlídky, protože tam trhy nejsou stále ještě nasyceny,“ dodává Handl.