České automobilky za sebou mají rekordní rok. Tržby vzrostly na 1,102 bilionu korun
Tržby českých automobilek a dodavatelů autodílů loni dosáhly nového rekordu 1,102 bilionu korun a vzrostly tak o 0,8 procenta. Tempo ale oproti minulému roku, kdy růst dosáhl sedmi procent, zpomalilo. Automobilový průmysl v Česku zřejmě dosáhl svého vrcholu. Čísla ve čtvrtek oznámilo Sdružení automobilového průmyslu.
Podle prezidenta sdružení Bohdana Wojnara však další zásadnější růst očekávat nelze. „Z dat našich členů i veřejných zdrojů lze vysledovat podstatné snížení tempa růstu z předchozích let a vyčerpání trhu práce. S ohledem na transformaci odvětví, vývoj na evropských a světových trzích a další rizika můžeme očekávat podobný vývoj i v letošním roce,“ uvedl na tiskové konferenci.
Produkce určená na export dosáhla loni 920 miliard korun, což bylo oproti roku 2017 zlepšení o 0,3 procenta. Export se zaměřoval na hlavně na Německo (31 procent), Francii (sedm procent), Velkou Británii (6,6 procenta) a Španělsko (6,4 procenta). Export automobilového průmyslu tvoří 23 procent celkového exportu České republiky.
Škodovka otevře v Evropě nový závod, ve hře je Turecko a Bulharsko
Číst článek
Vyrobeno bylo celkem 1,437 milionu vozů, tedy o 1,7 procenta víc než v předchozím roce. Růst produkce zaznamenávají automobilky v Česku již pátým rokem za sebou.
Největší automobilka Škoda zvýšila svou výrobu o 3,3 procenta. Zatímco export osobních vozidel vzrostl o dvě procenta, domácí poptávka se naopak snížila, a to o 1,7 procenta.
Co se výroby autobusů týče, jejich produkce se z minulém roce zvýšila o 5,6 procenta na celkem 4890 vozů.
Jawa, jediný výrobce motocyklů v Česku, vyrobil loni 1493 strojů, což je o 162 kusů více, než bylo vyrobeno v roce 2017.
Růst zaznamenaly i mzdy v automobilovém průmyslu, konkrétně o 8,7 procenta. Průměrná mzda se zvýšila na 40 865 korun měsíčně, což je o 28 procent více, než dosáhl loňský celorepublikový průměr. Průměrná mzda dělníka v automobilce se pohybovala na 34 556 korunách měsíčně, což je nárůst o 8,4 procenta.
Počet zaměstnanců v českém automobilovém průmyslu se také zvýšil, a to o necelá čtyři procenta na 133 tisíc osob.
Automobilová průmyslová výroba představuje celkem 26 procent české průmyslové výroby. Díky tomu se také z jedné třetiny podílí na investicích do výzkumu a vývoje.