Bavlny je na trhu nedostatek, její cena se za rok zdvojnásobila

Bavlny je letos na světových trzích výrazně méně než v předchozích letech. Kvůli problémům s neúrodou a omezením vývozů hlavních výrobců se její cena za poslední rok zvýšila o 235 procent.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Bavlna

Bavlna | Foto: Agricultural Research Service

Ještě na začátku roku byla libra bavlny, tedy asi půl kilogramu, v prodeji za zhruba 69 centů. „Po celý rok cena rostla a letos v březnu už stála 213 centů,“ uvádí ekonomka a ředitelka společnosti Next Finance Markéta Šichtařová.

Cena bavlny tak za pouhý rok vzrostla o 235 procent. Po opadnutí zájmu spekulativních obchodníků sice ceny mírně poklesly na 110 centů, ekonomka Šichtařová však opět očekává růst.

Přehrát

00:00 / 00:00

Důvody zdražování bavlny zjišťovala zpravodajka Jitka Hanžlová

Producenti hlásí neúrodu

Na trzích totiž letos bude méně bavlny než obvykle. „Největšími producenty jsou Spojené státy, Indie, Pákistán a Čína. A všechny tyto země mají s produkcí problémy,“ varuje Šichtařová.

USA trpí neúrodou kvůli dlouhotrvajícímu suchu, Indie stanovila omezení na vývoz bavlny a pákistánské a australské bavlníkové platnáže se ještě nevzpamatovaly z loňských ničivých záplav.

Zdražení bavlny však může mít dopad i na další suroviny pro výrobu oděvů. „Když rostou ceny bavlny, tak za nimi vzlínají i ceny ostatních materiálů, byť je to syntetika,“ uvádí viceprezident Asociace textilního a oděvního průmyslu Josef Novák.

Ceny těchto materiálů jsou podle něj úzce provázané, přesto však jejich výraznější zdražení v nejbližší době neočekává. „Naopak bych řekl, že tam je faktor posilování české koruny v průběhu letošního roku, který dovozy zlevňuje,“ míní Novák.

Zdržování bavlny by také nemělo dopadnout na ceny značkového oblečení. Cena za materiál u něj tvoří jen malou položku, mnohem výraznější vliv má prestiž značky či náklady na marketing. Výslednou cenu značkového oblečení tak nadále určuje především to, kolik jsou za něj zákazníci ochotni zaplatit.

Jitka Hanžlová, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme