České dráhy neuspěly. Škoda Transportation jim nemusí vracet 1,2 miliardy, potvrdil odvolací soud
České dráhy nedostanou zpět 1,2 miliardy korun, které v minulosti doplatily strojírenské firmě Škoda Transportation za dodávku lokomotiv. Vrchní soud v Praze v úterý při řešení odvolání státního dopravce potvrdil rozhodnutí soudu prvního stupně, který uznal dřívější verdikt arbitráže. Ta v minulosti ve sporu přiřkla peníze Škodě Transportation. Soudní rozhodnutí je pravomocné, dráhy proti němu mohou podat pouze dovolání.
Dráhy si u Škody objednaly 20 lokomotiv zhruba za 2,5 miliardy. Lokomotivy měl dopravce převzít roku 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013. Škoda obhajovala pozdní dodání změnou předpisů během vývoje lokomotiv a obrátila se na arbitrážní soud s požadavkem na doplatek kupní ceny, kterou firmě dráhy nezaplatily. Dráhy se naopak dožadovaly miliardové pokuty za pozdní dodávku.
Spor Českých drah a výrobce lokomotiv před soudem. V kauze jde o 1,2 miliardy
Číst článek
Arbitráž nakonec přiznala Škodě Transportation za lokomotivy doplatek 1,2 miliardy. Dráhy rozhodnutí arbitráže neuznaly a požadovaly u soudu jeho zrušení.
Výtky dopravce
Dopravce u soudu argumentoval například podjatostí jednoho z rozhodců. Pražský městský soud však před dvěma lety uznal rozhodnutí arbitráže za platné s tím, že není možné přezkoumávat samo arbitrážní rozhodnutí. Soud se proto zabýval zejména procesní stránkou vedení arbitráže, která však podle něj byla v pořádku. Dráhy se proti rozhodnutí soudu odvolaly a nadále žádaly zrušení verdiktu arbitráže.
České dráhy při úterním líčení u vrchního soudu argumentovaly například nedostatečným vypořádáním jeho důkazů ze strany soudu prvního stupně. Soud navíc podle nich rozhodoval pouze podle kopie rozhodnutí arbitráže, která navíc měla neveřejné části, k nimž účastníci neměli přistup.
Odvolací soud však výtky dopravce neuznal jako důvodné a potvrdil původní rozhodnutí. Poukázal mimo jiné i na rozhodčí doložku, která byla součástí smlouvy mezi oběma firmami a jež neumožňovala, aby spor řešil věcně soud.
Jízdenku na zpožděný spoj zatím aplikace Můj vlak nenabízí. České dráhy to ale chtějí změnit
Číst článek
Analýza dalšího postupu
České dráhy zatím o dalším postupu v kauze nerozhodly. „Počkáme na písemné vyhotovení rozhodnutí, to budeme analyzovat a následně rozhodneme o dalším postupu,“ řekla v úterý mluvčí státního dopravce Vanda Rajnochová.
„O rozhodnutí vrchního soudu víme, ale nemáme k dispozici písemné vyhotovení rozsudku. K vnitřním záležitostem se zásadně nevyjadřujeme,“ reagoval mluvčí Škody Transportation Jan Švehla.
Skupina České dráhy loni hospodařila se ztrátou 4,1 miliardy korun. Vliv na to měla především koronavirová krize. V předchozích pěti letech dráhy hospodařily se ziskem, který v roce 2019 činil 1,3 miliardy korun.
Největší propad tržeb loni zasáhl osobní dopravu, kde počet cestujících klesl o třetinu na zhruba 118 milionů. Strojírenská skupina Škoda Transportation měla loni zisk EBITDA 380 milionů korun, díky vyšší zakázkové náplni meziročně o 18,6 procenta vyšší. Tržby firmě vzrostly o 11,3 procenta na 11,03 miliardy Kč.