České dráhy objednaly 20 dálkových vlaků za více než 12 miliard. Poprvé vyjedou v roce 2024
Dnes jsme podepsali smlouvu se @SkodaPlzen_CZ a @SiemensMobility na nákup nových 20 supermoderních vlaků s kapacitou 555 míst k sezení a provozní rychlostí 230 km/h. Soupravy budou vybavené nejmodernějšími prvky na evropském trhu a nabídnou cestujícím vysoký komfort.#CeskeDrahy pic.twitter.com/BmQr7GlpzZ
— České dráhy (@ceskedrahy_) April 12, 2021
České dráhy si objednaly 20 nových dálkových vlaků za 12,5 miliardy korun od konsorcia Siemens Mobility a Škoda Transportation. Dodávku bude tvořit celkem 180 vozů s kapacitou 555 míst k sezení a nejvyšší provozní rychlostí 230 km/h. S jejich nasazením dopravce počítá postupně v letech 2024 až 2026. V pondělí o tom informovaly České dráhy. Zakázka počítá i s dalšími dvěma vozy pro Správu železnic.
„V České republice je v plánu zvýšení rychlosti na konvenčních tratích na 200 km/h a výstavba vysokorychlostních tratí. To v budoucnu umožní provoz vlaků vyšší než dnes maximálně povolenou rychlostí 160 km/h. I proto musíme pokračovat v plánovaných investicích do nových vlaků, kterými naplníme požadavky na standardy vozidel provozovaných na konvenční i vysokorychlostní síti ve střední Evropě. Upevníme si tak dlouhodobá strategická partnerství v rámci mezinárodní přepravy a posílíme svou pozici v dálkové dopravě,“ uvedl šéf Českých drah Ivan Bednárik.
Méně spojů na koridoru. Cestující na trati Praha – Česká Třebová čeká po dobu dvou let omezení
Číst článek
Státní dopravce s novými soupravami počítá na mezistátních dálkových linkách Praha – Ústí nad Labem – Berlín – Hamburk, Praha – Brno – Budapešť a Praha – Brno – Vídeň – Graz – Villach. Už v prvních letech provozu by tak vlaky měly využívat svou maximální rychlost alespoň v úseku mezi Berlínem a Hamburkem.
Vlaky budou postaveny na konceptu netrakčních vratných souprav. To podle dopravce snižuje provozní náklady a zkracuje dobu potřebnou na obrat v koncových stanicích, z řídicího vozu je totiž možné dálkově ovládat elektrickou lokomotivu na opačném konci vlaku.
Testování tratí
Vlaky budou mít i některé prvky typické pro vysokorychlostní soupravy. Jde například o pevná mezivozová spojení, která umožní bezbariérový průchod celým vlakem a brání pronikání hluku, chladu i prachu z vnějšího prostředí. Každá souprava by měla mít devět vozů. Soupravy budou sestaveny z vozů první a druhé třídy, restauračního oddílu, dětského koutu, úložného prostoru pro velká zavazadla či jízdní kola a dalších částí.
Kontrakt počítá i s dalšími dvěma vozy pro Správu železnic, která je chce využívat pro testování tratí. Půjde o diagnostickou soupravu na pravidelné měření statických i dynamických parametrů trakčního vedení, která nahradí více než 30 let starý stávající měřicí vůz. Správa se připojila k zakázce Českých drah, samostatně by to totiž bylo pro organizaci dražší.
OBRAZEM: Vlaková nádraží v době koronaviru. Po prázdných halách často chodí jen holubi a policisté
Číst článek
České dráhy tak pokračují v investicích do vozového parku. Na konci února dráhy objednaly pro kraje 33 nových motorových bezbariérových vlaků od polského výrobce PESA Bydgoszcz SA. Za vlaky zaplatí téměř tři miliardy korun. V případě zájmu krajů mohou dráhy v budoucnu odebrat až 160 těchto vlaků. ČD počítají s investicemi i přes současnou koronavirovou krizi, kvůli které jen za loňský rok zaznamenaly ztráty z tržeb za více než čtyři miliardy korun.
České dráhy mají nyní více než 500 lokomotiv, dále až tisícovku ucelených souprav a přes 2000 vozů.