České dráhy za první pololetí prodělaly 510 milionů, hlavně kvůli obnově vlaků

Hospodaření Českých drah se během letošního prvního pololetí propadlo do ztráty 510 milionů korun. Proti stejnému období loňského roku jde o zhoršení výsledku o 16 milionů korun. Společnost měla vyšší náklady spojené s financováním obnovy vozového parku. Projevily se také potíže nákladní přepravy ČD Cargo. V osobní dopravě vzrostl počet cestujících, ujeli ovšem v průměru kratší trasu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

České dráhy představily moderní motorový vůz Regio-Shuttle RS1

České dráhy představily moderní motorový vůz Regio-Shuttle RS1 | Foto: Tomáš Adamec

Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák si myslí, že za ztrátu může bývalé vedení Českých drah v čele s Petrem Žaludou, a proto už prý není koho potrestat.

„Já se obávám, že nás čeká více zpráv, které nejsou dobré. Přinutili jsme České dráhy, aby přestaly kouzlit s čísly. Všechna tato čísla, která vycházejí, ještě jdou plně na vrub bývalému managementu, takže i kdybychom chtěli, tak tam není vůči komu vyvozovat závěry,“ míní Žák.

Petr Žaluda stál v čele státní železnice pět let. Ve funkci ho před měsícem vystřídal Dalibor Zelený, který dráhy už jednou vedl.

ČD chtějí investice přehodnotit

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského rostla provozní ziskovost, její vliv ale převážily vyšší náklady. „Což je primárně způsobeno masivními investicemi do modernizace vozidel a zaúčtováním daně z příjmů ve výši 320 milionů korun. Provozní zisk, mezinárodně označovaný jako EBIT, sice vzrostl na 473 milionů korun, ale do celkové ztráty nás stáhly mimo jiné rozsáhlé investice, které v současné době budou přehodnocovány tak, aby se dluh společnosti začal snižovat,“ upřesnil.

Snížit investice v krátké době však podle něj nepůjde. „Investice jsou dlouhodobější, v současné době probíhá dodávka vozidel dle smluv, které byly uzavřeny v loňském a předloňském roce. Přehodnocení investičního programu se promítne spíše ve střednědobém horizontu,“ vysvětluje Šťáhlavský.

„V letošním roce budeme samozřejmě dále pokračovat ve zlepšování služeb v osobní dopravě tak, abychom získali další cestující a také v oblasti nákladní dopravy, proti tomu se budeme nadále snažit snižovat provozní náklady,“ říká mluvčí ČD.

Jitka Hanžlová, Pavla Firbacherová, mka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme