České e-shopy hlásí rekordní tržby. Lidé v nich nakupují potraviny, léky i elektroniku
E-shopy jsou v Česku čím dál populárnější. Lidé si zvykají přes internet pořizovat třeba potraviny a další zboží, pro které dřív chodili do kamenných prodejen. A utrácí za ně čím dál víc peněz. Podle propočtů tak letos nejspíš poprvé padne hranice 100 miliard korun, které e-shopy celkem za rok utrží. Píšou o tom Hospodářské noviny.
Důvodů, proč jsou Češi k nákupům na internetu stále vstřícnější, je několik. Jednak se daří ekonomice, rostou platy a zároveň klesá nezaměstnanost, takže se Češi nebojí utrácet. Navíc si lidé na nakupování online zvykli a nemají z něj strach jako v minulosti.
Nový sklad čínského e-shopu Alibaba zprovozníme před Vánoci, slibuje ředitel distribuční společnosti
Číst článek
Důvěru v e-shopy má podle průzkumu Evropské komise víc než polovina obyvatel EU. Před 10 lety to přitom byla jen necelá třetina, píšou Hospodářské noviny.
Internetové obchody navíc pořád rozšiřují nabídku zboží. A to především takového, za které Češi utrácejí nejčastěji. Dlouhodobě si zvykli nakupovat zboží denní spotřeby, vedle už zmíněného prodeje potravin rostou i internetové lékárny a daří se také prodeji oblečení.
Stále ale platí, že se v e-shopech nejvíce prodává elektronika - ta zaujímá nadpoloviční část. Desetina věcí koupených online je pak zařízení pro dům a zahradu a 9 % náleží oblečení a módě.
V e-shopech Češi utratili 46 miliard
Popularitu e-shopů v Česku dokládají i údaje portálu Heuréka.cz. Podle něj Češi při nákupech v e-shopech utratili během prvního pololetí letošního roku 46,4 miliardy korun, meziročně o 13 procent víc.
Ve druhé půlce roku by přitom měl růst ještě zrychlit. Podle nedávného odhadu Asociace pro elektronickou komerci letos tržby internetových obchodů dosáhnou zhruba 115 miliard korun. Podíl e-comerce na celkovém maloobchodu stoupne na téměř 11 procent.
„Tempo růstu tržeb se zmírnilo. Trendy v nakupování však zůstávají podobné. Za letošní půlrok Češi nechali na internetu tolik peněz, co před šesti lety za celý rok," uvedl ředitel srovnávače cen Heureka.cz Tomáš Braverman.
Přidávají se i senioři
Roste online nákup jídla a oblečení, častěji Češi také kupují běžné spotřební zboží. K nákupům po síti se navíc stále častěji přidávají senioři. „Zboží denní spotřeby či oblečení a obuv zažívají stále velmi výrazný růst.
Dynamický rozvoj pak sledujeme u segmentu potravin či léků. Zákazníci i u tohoto druhu zboží začínají měnit své chování a nakupovat jej po síti," dodal výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.
Trendem mezi českými zákazníky je objednávka v e-shopu s vyzvednutí na odběrném místě. Aktuálně si mohou Češi vybrat z více než 9000 výdejních míst. „I počet výdejních míst každoročně roste. Kromě kamenných poboček e-shopů například sami dopravci nabízí mnoho 'pointů', tedy míst, kde si zboží může zákazník vyzvednout osobně," dodal Braverman.