České firmy vyváží více do Ruska, Německo už pro ně není číslem jedna
V posledních letech se daří vyvážet i menším a středním firmám. Ukázal to letošní, už 15. ročník Exportní ceny DHL Unicredit. Zajímavé je, že české podniky tolik neláká jihovýchodní Asie a Jižní Amerika, ačkoli se o těchto zemích často mluví jako o výhodné příležitosti. Firmy tam ale nemají tolik zkušeností, aby se do neprobádaných končin pustily.
Na druhé straně ani Německo už není pro české vývozce zemí číslo jedna. Společnosti letos poprvé v exportním výzkumu DHL uvedly, že je pro ně nejzajímavější Rusko, respektive státy bývalého Sovětského svazu.
Takové zkušenosti má i společnost Bauer Technics. Ta se specializuje na stavby a technologické systémy pro velké zemědělské farmy. Vyrábí například zařízení, které používají chovatelé hospodářských zvířat.
Jak a kam se daří exportovat českým firmám, zjišťovala Jitka Hanžlová z ekonomické redakce
„Celou řadu let exportujeme pravidelně mezi 92 až 95 procenty veškeré produkce, posledních pět šest let je převaha do rusky mluvících zemí,“ potvrzuje výhodnost ruského trhu výkonný ředitel firmy Karel Líkař.
Podle obchodního ředitele společnosti DHL Luďka Drnce je za změnou směru hospodářská situace v Evropské unii a snaha vývozců rozdělit export do více regionů. Navíc dodává, že oblast východní Evropy a Ruska je nám blízká především z historického hlediska.
„Generace, která dneska vede firmy a řídí obchod, se ještě ve školách učila rusky. To znamená, ta jazyková bariéra určitě není taková jako pro německého nebo anglického manažera,“ míní Drnec.
I když se podniky snaží hledat další odbytiště, Česká republika je stále z velké části závislá na evropském trhu. Hlavně do Německa vyvážíme 30 procent z celkového exportu, a naše hospodářská situace je proto hodně závislá na stavu ekonomiky sousedního státu.
Nejen kam, ale i co
Jenže jde i o to, co vyvážíme. Často to nejsou hotové výrobky, ale jen jejich díly. Zboží, které se prodává na třetí trhy, pak nenese značku českého výrobce, ale třeba německé firmy, která ho jen dá dohromady.
„Zatímco v případě Německa 90 až 92 procent jejich exportu tvoří hotové výrobky, u nás je to zhruba 50 procent,“ připomíná Tomáš Hron, ředitel mezinárodních operací v UniCredit Bank.
To, že německé firmy často používají pro své výrobky české komponenty, má i další důsledky. Daň z přidané hodnoty tak totiž zůstává v Německu. Pro české společnosti je ale velmi těžké se prosadit s konečnými výrobky.
„Kdybychom dokázali vyvážet obecně nejen do Německa, ale i do Německa více finální výroby, je to větší přidaná hodnota a samozřejmě pozitivní dopady jak na ekonomiku firem, tak na celou ekonomiku českou,“ říká Luděk Drnec z DHL.
Už zmíněná firma Bauer Technics vyhrála soutěž v kategorii "středně velká společnost". V kategorii "malé společnosti" zvítězil podnik PBS energo, který vyrábí parní a expanzí turbíny.