Český export do Číny rychle roste, za první pololetí téměř o pětinu
Česko letos vyvezlo do Číny zboží za 42 miliard korun. Podle analýzy Asociace malých a středních podniků je Česká republika z pohledu čínských investic hluboce podinvestována. Ze zemí V4 za Českem skončilo už jen Slovensko. Čeští podnikatelé ale v nejlidnatější zemi cítí velkou šanci, a tak se ve velkém zdokonalují v pokročilé čínštině.
Podle Asociace malých a středních podniků, která se na výzkum zaměřila, je Česko z pohledu celkových čínských investic ve světě skoro pod rozlišovací úrovní. Ze všech zemí, které investují do této země, jsme na 36. místě.
Ještě menšího podílu ale dosahuje Česko jako investiční destinace pro čínské firmy. Zatímco ve světě investuje nejlidnatější země planety hlavně do oblastí telekomunikací, elektrotechniky nebo finančních služeb, v tuzemsku a zemích V4 je to hlavně do výroby automobilových součástek a nově do bankovnictví.
Naopak z Číny každým rokem tuzemské firmy dovezou zboží za zhruba 400 miliard, až pětinásobně víc než třeba z Velké Británie.
Čínské investory jednoznačně nejvíc lákají Spojené státy. Právě do této země od roku 2013 investovali téměř 25 miliard amerických dolarů. Na druhém místě je pak Indonésie, následují Rusko a Indie.
A na pátém místě je Brazílie, kam Čína investovala ve svých projektech skoro 17 miliard amerických dolarů. Celkový objem čínských investic ve světě dosáhl téměř 350 miliard dolarů.
Šance v turistice a vzdělávání
Čínské firmy své peníze investují hlavně v automobilovém průmyslu. U nás podle aktuálních výsledků Asociace malých a středních podniků jsou pak největší příležitosti v růstu turistického ruchu.
Právě tam asociace malých a středních podniků očekává meziroční navýšení téměř o třetinu, tedy až na 300 tisíc čínských turistů, kteří by mohli přijet obdivovat památky.
To ale samozřejmě znamená velkou šanci jak v oblastech přímých turistických služeb, tak také v maloobchodu. Větší výdělky by ale mohli mít třeba i restauratéři.
Konec politiky jednoho dítěte v Číně by mohl pomoci i českým zemědělcům
Číst článek
Velké šance jsou i ve vzdělávání. Zatímco v Nizozemsku studuje více skoro 6500 čínských studentů, v Česku je jich jen 200.
To, že Česko vidí velkou příležitost v Číně, potvrzují i počty lidí, kteří se tento jazyk učí. S rostoucím obchodem s Čínou stoupá i počet studujících manažerů. Podle aktuálních dat je ze všech studentů čínštiny až 40 procent manažerů.
„Podnikatelé, manažeři, majitelé firem si uvědomují, že chtějí-li dobýt Čínu, tak nemohou čekat, že se všichni Číňané naučí anglicky, ale že je dobré se začít učit čínsky,“ říká Karel Havlíček, prezident Asociace malých a středních podniků.
„Což samozřejmě neznamená, že tam obchodují v čínštině, ale jde o to, aby se byl český podnikatel v Číně schopen představit, aby krátce popsal, co dělá. Má tak větší šanci obchod uzavřít.“