ČR vede v rozloze prodejní plochy na obyvatele
Česká republika má největší prodejní plochu hypermarketů a diskontů na počet obyvatel ze všech zemí střední a východní Evropy. Alespoň podle studie Euromonitor International 2010. Na tisíc Čechů připadá 117 čtverečních metrů prodejní plochy hypermarketů a dalších 45 metrů diskontů. Česká republika tak poprvé v historii překonala dosud vedoucí Maďarsko.
Ze studie navíc vyplývá, že expanze velkých řetězců v tuzemsku bude pokračovat. Například Tesco chce letos otevřít 30 nových prodejen. To jen dál urychluje raketový nástup oboru, který byl v marketingové komunikaci až dosud popelkou a sice takzvané instore reklamy.
O rostoucím segmentu reklamy, takzvané instore reklamě, mluvil na Rádiu Česko prezident profesní organizace POPAI Central Europe, sdružující velké hráče v oboru instore reklamy, Daniel Jesenský.
Reklama v místě prodeje, od poutačů na regálech přes obrazovky u pokladen až po ochutnávky v uličkách hypermarketů zažívá bezprecedentní boom a v tempu růstu podle odhadů letos na některých trzích překoná internet.
„Důvodů je celá řada. Tento druh reklamy má tu obrovskou výhodu, že působí v tom místě, kde se člověk rozhoduje o koupi. Tedy přímo u regálů. Dalším důvodem je to, že tato reklama je levnější než ostatní formy komunikace. Z poměru investice a toho, co se investorům vrátí, vychází, že tato reklama je efektivnější než ostatní mediatipy,“ říká prezident profesní organizace POPAI Central Europe, sdružující velké hráče v oboru instore reklamy, Daniel Jesenský.
„Instore způsob prodeje již není v reklamě žádnou popelkou. Podle průzkumu, který jsme dělali, jde do tohoto typu reklamy nyní již 26 procent celkových reklamních rozpočtů, což není málo. Navíc na rozdíl od jiných typů reklamy, například v televizi, kde se předpokládají poklesy, instore reklama roste. Mezi lety 2008 a 2009 to bylo o jedenáct procent, nyní je to již méně, ale roste,“ dodává Jesenský.