Ekonomické informace 13. 11. 2007
Chovatelé prasat žádají od státu přímou dotaci ve výši jedné miliardy korun. Česká města pravděpodobně dostanou peníze z Evropské unie na výstavbu čistíren odpadních vod. Litvínovská část České rafinérské se dnes po odstávce opět rozjíždí. Evropská Komise vybrala společnost Honeywell pro výzkum v rámci evropského projektu iFLY.
Přímou dotaci od státu ve výši jedné miliardy korun žádají po státu chovatelé prasat, tedy 2,50 koruny za kilogram živé váhy. Státní podpora by měla zmírnit negativní dopady nízkých výkupních cen masa a rostoucích nákladů na chov. Pokud dotaci nedostanou, omezí se podle farmářů domácí chovy prasat, a to povede ke zvýšení dovozu a růstu cen. Pokud se dnes chovatelé nedohodnou s ministrem zemědělství, přijedou do Prahy 23.listopadu demonstrovat. Podle ministra zemědělství Petra Gandaloviče, ale resort s dotacemi pro chovatele nepočítá.
Česká města, která usilují o peníze z Evropské unie na výstavbu čistíren odpadních vod, je nejspíš dostanou. Vyplývá to z dohody mezi Českem a Unií. Bruselu se původně nelíbilo především to, že některá města mají uzavřené dlouhodobé smlouvy s vodohospodářskými podniky. Tuto překážku se vyjednávačům podařilo překonat. Komise peníze na čističky nakonec sice dá, ale bude jich méně. Na původně stanovených 85 procent peněz z Unie by měla dosáhnout jen města a obce, které mají smlouvu s vodohospodářským podnikem nejdéle do roku 2015. Pokud je smlouva do roku 2020, mají dostat na projekt maximálně 60 procent peněz.
Dnes se po odstávce rozjíždí litvínovská část České rafinérské. Do plného provozu by měla najet během zítřka. Plánovaná historicky nejrozsáhlejší odstávka měla za cíl kromě běžné údržby hlavně modernizaci zařízení a rozšíření kapacit. Nakonec ale trvala podstatně déle a podle analytiků způsobila ten vysoký růst pohonných hmot v posledních dnech. Podnik teď změnil rytmus odstávek z každoročního na čtyřletý. Více nám řekla Michaela Lagronová z Unipetrolu, který je většinovým vlastníkem České rafinérské.
Evropská Komise vybrala společnost Honeywell pro výzkum v rámci evropského projektu iFLY. Brněnští inženýři se budou podílet na části projektu, jehož cílem je omezit zpoždění v letecké dopravě v Evropě. Na letišti občas čekáme déle než potom vlastní let trvá. iFLY chce umožnit přímou komunikaci letadel mezi sebou a odlehčit tak zahlceným pozemním střediskům, vysvětluje Jaroslav Doležal, zástupce společnosti Honeywell pro Česko.