Ekonomické informace 20. 9. 2002
Odbory i podnikatelé se shodují, že daňové zatížení se nesmí příliš zvyšovat. OPEC nezmění objem těžby ropy. O sedm procent víc než vloni zaplatí letos zadavatelé reklamy než vloni. Fond národního majetku pořád nemá předsedu. Získání výhodných úvěrů na nákup nových vagónů a lokomotiv umožní Českým dráhám členství v mezinárodní organizaci Eurofima.
Odbory na jednání tripartity kritizovaly vládu, která růst daní navrhovala. Sociálním partnerům se hlavně nelíbí záměr zvýšit pětiprocentní sazbu daně z přidané hodnoty na sedm procent. Místo toho navrhují okamžité zrušení Duty Free obchodů, zavedení registračních pokladen a opětovné vypsání státních dluhopisů. Šéf Svazu podnikatelů ve stavebnictví Milan Veverka zároveň vládu varuje před zneužitím povodní.
OPEC nezmění objem těžby ropy. Podle členských států Organizace zemí vyvážejících tuto surovinu je jí totiž na světovém trhu dostatek. Analytici se tenkrát příliš neshodují, jak rozhodnutí OPECu ovlivní cenu ropy. Například ekonom Československého obchodní banky Zdeněk Šafka má za to, že podraží, protože přichází zima a poptávka tedy roste. Naopak ekonom Liberálního institutu Miroslav Ševčík tvrdí, že zvýšenou poptávku pokryje těžba v zemích stojících mimo OPEC, to znamená Ruska, Mexika, Norska nebo Irska.
O sedm procent víc než vloni zaplatí letos zadavatelé reklamy než vloni. Podle prognózy společnosti ArboMedia to bude asi 15 miliard a 850 milionů korun. Nejvíc peněz od zadavatelů dostanou televize. Také noviny a časopisy. Především ale regionální deníky se mohou těšit na vyšší příjmy. Nejrychleji podle generálního ředitele ArboMedia Michaela Richtra ale rostly zisky z reklam nejrychleji u internetu.
Fond národního majetku pořád nemá předsedu. Prezidium mělo nového šéfa fondu zvolit včera, ale nakonec jak potvrdila mluvčí Lucie Králová, nerozhodlo.
Získání výhodných úvěrů na nákup nových vagónů a lokomotiv umožní Českým dráhám členství v mezinárodní organizaci Eurofima. Ta sdružuje přední evropské železniční společnosti. Podle generálního ředitele Českých drah Dalibora Zeleného jsou takto získané peníze výhodnější, než například bankovní úvěry, byť se státní zárukou.