Ekonomové se neshodují, jestli euro prospívá nebo škodí

Projekt eurozóny podle prezidenta Václava Klause neuspěl. Klaus to prohlásil ve čtvrtečním vydání týdeníku Ekonom. Jednotná měna podle prezidenta nepřinesla kýžený efekt, tedy urychlení ekonomického růstu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pavel Mertlík

Pavel Mertlík

S prezidentem nesouhlasí hlavní ekonom Raiffeisenbank Pavel Mertlík. Většina ekonomů se podle něj shoduje na tom, že původní ambice byly výrazně překonány. Za jeden z největších úspěchů označil zkrocení inflace.

„Eurozóna je více než deset let oblastí s nejnižší mírou inflace na světě. Před vznikem eurozóny měla řada zemí problém právě s vysokou mírou inflace,“ upozornil Mertlík.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hlavní ekonom Raiffeisenbank Pavel Mertlík v pořadu Stalo se dnes

Úspěch eura se podle něj odráží také v tom, jaký je jeho kurz k dolaru. „Zpočátku bylo euro dokonce chvíli slabší než dolar a dnes je kurs 1,35 a byl dokonce přes 1,40 a euro je druhou nejvýznamnější světovou měnou,“ řekl hlavní ekonom Raiffeisenbank.

S tvrzením Václava Klause, že euro podvazuje ekonomický růst jednotlivých zemí, ale Mertlík částečně souhlasí.

„Jsou země eurozóny, které jsou strukturálně slabší. Je to hypotetická otázka, ale je možné, že pokud by nebyly v eurozóně, jejich měny by devalvovaly a možná by se vyvíjely rychleji. Situace to ale není neobvyklá. Například i v USA se jednotlivé státy vyvíjejí odlišným způsobem,“ uvedl Mertlík.

Případné přijetí eura v Česku je podle něj otázkou ekonomické kalkulace. „Jde o to, zda náklady spojené s udržováním vlastní měny jsou vyšší nebo nižší než náklady, které jsou spojeny se vstupem do eurozóny a podílením se na měnové politice eurozóny,“ prohlásil Mertlík.

Igor Maňour, David Šťáhlavský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme