Konec zákaznických a slevových karet? Některé firmy kvůli GDPR ruší věrnostní programy
Někteří lidé přijdou o výhody a slevy spojené se zákaznickými kartami. Část firem totiž svoje věrnostní programy úplně ruší. A to kvůli evropskému nařízení GDPR. Novinka od května zpřísňuje podmínky pro nakládání s osobními údaji. Dříve uzavřené smlouvy tak často nesplňují požadavky nových pravidel. Firmám nezbývá nic jiného než formuláře upravit nebo věrnostní kluby ukončit.
Alespoň jednu slevovou kartičku nosí v peněžence už tři čtvrtiny Čechů. Každý šestý pak podle průzkumu agentury Public Data Research vlastní deset a více věrnostních karet. Nejvíc je lidé využívají k nákupu potravin, jak se reportéři Radiožurnálu sami přesvědčili v ulicích centra Prahy.
Účet na sociálních sítích pro děti do 15 let jen se souhlasem rodičů, žádá návrh zákona o osobních údajích
Číst článek
„Každý den používám kartičku na nákup potravin. Mám na to speciální aplikaci, abych nemusela mít kartičky ve fyzické podobě,“ popsala jedna z oslovených žen.
Jenže teď někteří klienti o výhody přijdou. Svoji věrnostní kartu ruší například kosmetická společnost Rituals. Pokud lidé nechtějí přijít o nasbírané body, musí je při nákupu využít nejpozději do 24. května. Ke stejnému termínu ukončuje slevový program taky lékárna Sanabilis.
„Poskytujeme několik set věrnostních karet. Původní klientský program ukončujeme a přecházíme na nový, který pro nás spravuje dodavatel,“ říká společnice firmy Jana Fedosová.
Dosavadní souhlas se zpracováním osobních údajů - jako například jméno, adresa nebo e-mail - už totiž v řadě případů nestačí.
„Prostá větička, že souhlasíte se zpracováním osobních údajů, rozhodně stačit nebude. Těch informací tam musí být víc - jako třeba informace o účelu zpracování, subjektech, které budou mít přístup k vašim údajům, o případném úmyslu předat vaše údaje mimo evropskou unii,“ potvrzuje člen Spolku pro ochranu osobních údajů Martin Cach.
Znovu žádat o informace
Text ve smlouvě navíc musí být srozumitelnější a viditelnější. V praxi to znamená, že kolonka s udělením souhlasu už nesmí být ve formuláři předvyplněná. Stejně tak nelze ukrýt souhlas klienta do obchodních podmínek.
Některé firmy proto musí zákazníky znovu požádat o povolení zpracovávat data. To je i případ prodejce čajů firmy Oxalis. V současnosti má podnik asi 50 tisíc věrných klientů, které musí kontaktovat.
GDPR se blíží. Starostové po celém Česku mají obavy z vysokých pokut, firmy vydělávají na jejich strachu
Číst článek
„V první vlně budou všichni stávající členové obesláni novými formuláři, které vyplní. Pokud se tohle všechno nepodaří vyřešit, tak dojde k druhé vlně, kde budou zákazníci dotazováni přímo na našich prodejnách. Určitě je potřeba doplnit nové údaje, které jsme dosud neměli, a také si znovu nechat odsouhlasit všechny podklady, že je můžeme uchovat,“ popisuje manažerka firmy Helena Mertová.
Úpravy věrnostních klubů se ale netýkají jen supermarketů nebo třeba drogerií. Zákaznické karty totiž nabízejí i e-shopy nebo taky dopravci.
„Docházelo k neduhu, kdy byl nákup zboží spojen nutně s členstvím ve věrnostním programu. A to se nebavíme jenom o věrnostních programech v nákupních střediscích nebo u menších prodejců, ale i třeba při poskytování veřejných služeb - jako je například doprava. A v důsledku toho právě budou muset být ty souhlasy získávány znova,“ dodává Martin Cach.
Evropské nařízení ale firmám nutně nepřikazuje jejich věrnostní programy rušit nebo je předělávat. „Obecné nařízení říká, že zpracování, které je založeno na souhlasu, pokračuje i dál, ale nikoliv takové, kde ten souhlas byl vynucován a nebyl dán dobrovolně,“ říká ředitel odboru konzultačních agend Úřadu pro ochranu osobních údajů Jiří Žůrek.
Někteří obchodníci se ale teď bojí, že kvůli novému nařízení ztratí spoustu zákazníků. Držitelé karet už například nemusí být ochotní formuláře znovu vyplňovat.