Italové si loni koupili asi o dva tisíce více jízdních kol než automobilů

V roce 2011 si Italové pořídili více bicyklů než aut. Informoval o tom zpravodajský server BBC s odvoláním na zprávu italského deníku La Republica. Podle jeho informací se poměr prodeje jízdních kol a automobilů v Itálii změnil poprvé za 10 let. Minulý rok se tam prodalo kolem 1,75 milionu kol, registrovaných vozů bylo asi o dva tisíce méně.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

cyklista ve městě

cyklista ve městě | Foto: Jan Rosenauer

„Jako v celé Evropě i v Itálii probíhá nárůst obliby jízdního kola pro jízdu po městě nebo lokálně a v posledních letech se to setkalo naopak s poklesem zájmu o nákup nových automobilů, který je způsoben ekonomickou krizí,“ myslí si Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat.

V Itálii má jízda na kole nebo skútru svoji tradici. Mezi „cyklistické“ země patří také Nizozemsko, Dánsko, ale třeba i Francie. „Liší se to město od města. Podle indexu nejvíce přátelských měst vedou Amsterdam, Kodaň, Barcelona, jsou tam ale i Mnichov, Paříž nebo Budapešť,“ vyjmenoval Filler.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Světa o deváté na Rádiu Česko byl Vratislav Filler ze sdružení Auto-mat

I v Česku si lidé kupují více bicyklů než aut. Podle údajů prodejců a dovozců jízdních kol se ročně prodá zhruba 300 tisíc bicyklů a méně než 200 tisíc aut. Podle Fillera lidé kola kupují hlavně pro rekreační účely. V Praze počet lidí, kteří jezdí na kole do práce, za poslední dva roky vzrostl o 80 procent.

Jízda na kole znamená velké ekonomické úspory. Kolo prý dopraví svého majitele do cíle za méně než korunu za kilometr, největší úspora ale podle Fillera vzniká odstraněním fixních nákladů na automobil, což je až několik tisíc korun měsíčně.

V zahraničí také města zjišťují, že když lidé jezdí více na kole, zmenšuje to zátěž zdravotního systému. „V Barceloně převyšuje zdravotní přínos společenské náklady způsobené dopravními nehodami a emisemi asi 80krát a ve městech, jako je Vídeň, si spočítali, že to, že tam lidé jezdí na kole, ušetří rozpočtu asi 225 milionů eur za rok," uzavřel Filler.

Tomáš Pavlíček, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme