Japonským automobilkám výrazně klesly zisky

Japonské automobilky stále zápasí s následky ničivého zemětřesení, tsunami a výpadků dodávek elektřiny, které ostrovy postihly v březnu, jak dosvědčují jejich špatné výsledky za druhé čtvrtletí. Ty jsou ale přesto lepší než trh čekal.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Honda FCX Clarity (Ilustrační foto)

Honda FCX Clarity (Ilustrační foto) | Foto: Honda

Japonská trojka Honda včera nahlásila meziroční propad zisku o 88 % na 411 milionů dolarů. Globální jednička Toyota pak dnes přiznala propad zisku o celých 99 % na 14,2 milionu dolarů. Očekávalo se přitom, že japonské automobilky skončí se ztrátou.

„Předpokládalo se, že automobilky se vzpamatují přibližně ve čtvrtém čtvrtletí roku 2011, a vidíme, že je tomu podstatně dříve. A byť přiznaly propad zisku, tak je to pořád zisk,“ uvedla členka automobilové expertní skupiny společnosti PwC Petra Šafková.

Přehrát

00:00 / 00:00

Petra Šafková ze společnosti PwC popisuje vyhlídky japonského automobilového průmyslu

Příčinu vidí především v houževnatosti Japonců, kteří udělali vše pro rychlou obnovu ekonomického života země:

„Nasadili taková opatření, která zabraňují, aby dopady paralyzovaly jejich ekonomiku a vůbec automobilový průmysl. Snížená kapacita produkce elektrické energie se zničením některých elektráren je kompenzována například tím, že výroba je směřována na víkend a naopak volné dny mají jejich zaměstnanci ve dvou všedních dnech pracovního týdne.“

Automobilový průmysl se vzpamatuje v roce 2012

V roce 2010 vyrobili Japonci 9,1 milionu vozů, odhady na rok 2011 činí zatím jen 8,39 milionů. Propad je sice značný, podle Šafkové je ale zhruba o 200 tisíc vyrobených automobilů nižší, než se předpokládalo původně.

„V roce 2012 se již předpovídá výroba 9,7 milionů vozidel,“ odhadla Šafková definitivní překonání následků zemětřesení. Růst by měl podle odborníků dále trvat až do roku 2016.

Japonské problémy se dotkly celého automobilového průmyslu. Díly vyráběné v Japonsku jsou totiž častou součástí jiných vozů.

„Prakticky každý výrobce automobilů byl zasažen. Některý více, ten který má přímé dodávky z Japonska, některý méně, a to prostřednictvím například svých dodavatelů a subdodavatelů,“ vysvětlila Šafková.

Světový automobilový trh podle ní není ovšem ovlivněn jen situací v Japonsku, ale především faktory jako jsou celosvětová krize, fluktuace měnových kurzů nebo stárnutí populace.

Roman Chlupatý, Kristina Winklerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme