Češi změnili během koronakrize nákupní zvyklosti. Přes e-shopy kupovali potraviny, drogerii i vitaminy

Rok 2020 přinesl změny v chování českých spotřebitelů - hlavním důvodem je pandemie koronaviru. Češi si v průběhu roku museli zvyknout nejen na život v nouzovém stavu, ale třeba i na několik týdnů zavřené kamenné obchody, restaurace nebo hotely.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

E-shop, online nakupování (ilustrační foto)

Koronakrize přiměla Čechy změnit své nákupní, ale i platební zvyklosti (ilustrační foto) | Foto: Elaine Smith/CC0 1.0 Universal | Zdroj: Flickr

14. března se kvůli pandemii koronaviru a rozhodnutí vlády uzavřely kamenné obchody - s výjimkou třeba těch s potravinami, drogerií, lékáren a čerpacích stanic. Lidé tak museli výrazně změnit své nákupní zvyklosti. V prvních dvou týdnech to znamenalo panické nákupy potravin, třeba i kvůli obavám z jejich nedostatku.

Přehrát

00:00 / 00:00

Češi změnili během koronakrize nákupní zvyklosti. Téma pro Barboru Kladivovou

„První i druhá vlna byla, co se týká nákupního chování Čechů, velmi podobná. Tržby rostly oproti loňskému roku o 5 až 7 procent, ale nákupní chování bylo jiné zejména v tom, že jsme výrazně zvětšili velikost nákupního košíku. Tedy jedna útrata narostla v maloobchodě o 23 až 30 procent,“ popisuje pro Radiožurnál Karel Týra, výkonný ředitel výzkumné společnosti Nielsen.

Do kamenných obchodů ale zákazníci mířili méně často, každou desátou návštěvu si odpustili. Zvýšila se naopak frekvence nákupů na internetu - a to jak potravin, tak drogerie. Lidé ale začali i víc utrácet za nejrůznější vitamíny a také ovoce, aby co nejvíce podpořili imunitu. Postoj k e-shopům se změnil i v dalších věcech.

„Sledujeme hlavně větší důvěru v nakupování online. Zároveň to doprovází i další trendy, jako je větší důvěra platbou kartou, obecně větší frekvence nákupů na internetu a zvyšuje se i průměrná hodnota objednávky,“ přibližuje Ondřej Klega ze společnosti eRockets.

Velké obchody mohou o svátcích zůstat otevřené. V nouzovém stavu dostaly výjimku ze zákazu prodeje

Číst článek

Do světa online nákupů tak kvůli koronakrizi vstoupili i někteří senioři, kteří se mu dosud vyhýbali. A měli navíc z čeho vybírat - aby prodejci nepřišli o tržby - zakládali už na jaře při první vlně nové e-shopy. Do prodeje po síti se pustily třeba pivovary. Také ony přispěly k tomu, že tržby internetových obchodů budou letos opět rekordní. Podle Asociace pro elektronickou komerci meziročně vzrostou o čtvrtinu.

„Oproti původnímu odhadu, který byl bez vlivu pandemie 15procentní, jde o více než deset procentních bodů rozdílu. Samozřejmě velice se zvedne i podíl internetového nakupování na celkovém maloobchodu,“ doplňuje výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.

Asociace pro elektronickou komerci odhaduje, že letos zákazníci utratí v tuzemských e-shopech jen za zboží bezmála 200 miliard korun. Češi v letošním roce také začali výrazně více využívat odložené platby - tedy možnost zaplatit za zboží zpravidla o několik týdnů později.

Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme