Krachující Saab odmítl čínské zachránce, pomoc nabídla společnost z USA
Ztrátová automobilka Saab, která musela v dubnu zastavit výrobu, odmítla čínské zachránce. Jak dnes v rozhovoru pro agenturu Reuters řekl šéf Saabu Victor Muller, podmínky záchranného plánu totiž nevylučovaly zánik švédské automobilky v současné podobě. Nad zadluženou firmou se tak dál stahují mračna.
Nucený správce zodpovědný za reorganizaci Saabu dokonce včera požádal soud, aby zrušil ochranu před bankrotem. Ve stejnou chvíli ale pomocnou ruku nabídla americká investiční společnost North Street Capital. Nabízí Saabu 70 milionů dolarů. Za 10 milionů dostane akcie automobilky, zbytek je půjčka.
Redaktor časopisu Automobil Michal Štengl předpokládá, že to jen prodlouží koma Saabu.“Značka je odsouzená k zániku. Je to jen další utrácení peněz, nechápu, proč do toho North Street Capital jde.“
O problémech Saabu mluvil na Rádiu Česko redaktor časopisu Automobil Michal Štengl
Saab byl přitom dlouho považován za známku kvality. Do problémů se podle Štengla dostal hlavně proto, že neměl dostatečně atraktivní nabídku modelů. Soustředil se na movitější zákazníky a jeho vozy byly moc drahé.
„Vlastník Saabu, koncern GM do firmy příliš neinvestoval. Všechny modely, které měl Saab na trhu postupně zastaraly a automobilka neměla svým zákazníkům co nabídnout,“ soudí Štengl. Že by podobně jako Saabu hrozil zánik i dalším automobilkám, si ale nemyslí.
„Na trhu už není příliš mnoho automobilek, které by působily samostatně. Za drtivou většinou značek stojí velké koncerny, které mají dostatek peněz. Navíc automobilky hodně vydělávají na asijském, hlavně pak čínském trhu. Odtud přichází velká část peněz,“ vysvětlil Michal Štengl.