Letadla ČSA už nelétají poloprázdná, síť linek se ale zmenšuje

České aerolinie už mají jen 38 letadel. Ještě na začátku loňského roku jich bylo o desítku víc. Z někdejších 550 pilotů jich teď u národního dopravce pracuje jen 350. Firma už nemá žádný nemovitý majetek, v posledních 12 měsících jen škrtala. Během prvního roku tříletého restrukturalizačního plánu se ČSA dostaly z nejhoršího jen proto, že se zbavovaly letadel, lidí i linek.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letadlo ČSA. Ilustrační foto.

Letadlo ČSA. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

ČSA opustily britský trh a přestaly létat do Krakova, Káhiry a Damašku, teď zvažují zrušení linky do Atén, odkud kvůli ekonomickým problémům Řecka lidé přestali létat.

Přehrát

00:00 / 00:00

Letadla ČSA už nelétají poloprázdná, síť linek se ale zmenšuje. Podrobnosti od redaktora Jaroslava Skalického

Škrty podle šéfa firmy Miroslava Dvořáka přinášejí výsledky: „Dosažení lepší efektivity, to znamená snížení nákladů, dosažení lepší ekonomiky provozu jednotlivých linek.“

I když ČSA snížily počet letů o pětinu, celkový počet cestujících klesl jen o 2,3 procenta. Obsazenost letadel se v posledních dvou měsících zvýšila na v Evropě nadprůměrných 76 procent, v květnu vykázaly lepší číslo jen nizozemské aerolinky KLM.

Jednoznačně nejúspěšnější je v síti ČSA linka Praha-Paříž. Vzhledem k vysoké konkurenci ale ani tento spoj aerolinkám nevydělává, zatím jen kryje přímé náklady.

„Drží prim nejenom v České republice, ale v celé Evropě. Je to jedna z deseti nejatraktivnějších linek z pohledu počtu cestujících. Pochopitelně ČSA stojí o to být významným hráčem na tomto trhu, nabízíme zde čtyři spojení denně. Obsazenost trvale přesahuje 80 procent, ekonomika tohoto letu se ve srovnání s loňským rokem výrazně vylepšila,“ vypočítává Dvořák.

Nová spojení by ČSA chtěly otevřít východním směrem. Chválí si nedávno zavedené linky do Doněcku a Lvova, ohlášený Charkov ale kvůli nezájmu cestujících ani nespustily. Rozšíření sítě do Ruska, kde jsou ČSA vůbec největší zahraniční leteckou společností, brání dvoustranná letecká dohoda.

Méně tranzitních pasažérů a další škrty

Další zlepšení ekonomických výsledků teď očekávají ČSA s tím, že už nebudou přepravovat tolik tranzitních pasažérů.

„Snižujeme poměr transferových cestujících, kteří z bodu A letí přes bod B letí do bodu C. Tím pádem pochopitelně vylepšujeme ekonomičnost těchto letů a zvyšujeme využitelnost letadle tak, abychom snížili nákladovost na jednu sedačku a mohli být konkurenceschopní i z hlediska cenotvorby,“ popírá Dvořák koncepci předchozích šéfů ČSA, že aerolinky musí stavět na využití své sítě a maximum cestujících přepravovat přes Prahu dál.

I letos budou ČSA hodně šetřit. Mimo jiné propustí další stovky zaměstnanců a zruší ztrátové linky. Z nynějších 60 destinací se chtějí v roce 2014 dostat na přibližně 45, které budou v pravidelné dopravě obsluhovat plánované tři desítky letadel. Dvě z nich by prý mohla být dálková. Podle Dvořáka je předčasné mluvit o tom, kam by s nimi aerolinky chtěly létat, do New Yorku to ale určitě nebude.

Jaroslav Skalický, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme