Luxusní vozy se krizi navzdory prodávají skvěle. Zájem je zejména z Číny
Výrobce sportovních vozů Porsche láme rekordy. Od začátku roku 2012 prodala automobilka skoro 129 tisíc aut. Zlepšila si tak výsledek z roku 2011, který byl sám o sobě rekordní. Poptávka po luxusních vozech byla především z Číny. Zájem o auta značky Porsche se tam jen v listopadu meziročně zvýšil o 70 procent.
Luxusní a drahé automobilky především z Německa a Spojených států vykazují enormní zisky i přesto, že jinak na tom automobilový průmysl není nejlépe.
„Nedaří se značkám, které vyrábějí vozy masově, a nedaří se zejména automobilkám, které prodávají svá auta ve Středomoří, to znamená na trzích, které mají velké poklesy Jsou to Itálie, Řecko, Portugalsko, Španělsko. Luxusní značky krizi nemají, protože bohatí jsou v krizi nadále bohatí a kupují hezká auta,“ potvrzuje šéfredaktor serveru Automakers Erich Handl.
Šéfredaktor serveru Automakers Erich Handl přiblížil vyhlídky některých automobilek
Výjimkou je ale třeba Ferrari, protože působí pod Fiatem potýkajícím se s problémy. Nevalné zisky vykazují například i automobilky Ford a General Motors. Koncern General Motors se dokonce tento týden rozhodl uzavřít jednu z továren Opel v německé Bochumi.
„V nedobré situaci není jenom Fiat, jsou to také francouzské automobilky, konkrétně Renault a skupina PSA, ale určitě nehrozí jejich pád nebo krach tak, jak se to třeba stalo u Saabu. Jsou to silné koncerny, které mají šanci se samozřejmě z problémů nějakým způsobem dostat,“ myslí si Handl.
Upozorňuje ale, že tyto automobilky z krize nejspíš nevyvede ani rostoucí čínský trh, kde na vlastní vůz dosáhne čím dál více lidí. Jejich postavení totiž komplikuje skutečnost, že do továren v Číně začaly investovat teprve nedávno. Hlavním odbytištěm pro ně proto zůstává Evropa, která je v krizi.
Ani vyhlídky do roku 2013 nejsou příliš optimistické. „Asie bude růst, stejně jako rostla v minulých letech. Nejsou známy nějaké signály, že by růst měl přestat. V Evropě naopak není vidět světlo na konci tunelu, to znamená trh pravděpodobně bude nadále klesat,“ vysvětluje Handl.
To český automobilový průmysl momentálně stagnuje. Letos se sice prodalo v listopadu méně aut než v předchozích měsících, meziročně je ale zaznamenán růst.