Nepřišly vám dárky zaplacené online? Díky službě chargeback můžete dostat peníze zpět
Objednali jste si dárek přes internet, zaplatili ho kartou, e-shop vám ho nedoručil a nereaguje na žádost o vrácení peněz? Spotřebitelé mohou získat peníze zpět od banky obchodníka. Umožňuje to služba chargeback, informovalo Evropské spotřebitelské centrum ČR.
Služba chargeback je velmi jednoduchá. Vydavatel karty požádá banku obchodníka o zaúčtování chargebacku a částka se následně projeví na účtech vydavatele karty. O peníze tak přichází banka obchodníka, která jej po něm chce zpět.
„Podmínkou ale je, že spotřebitel zaplatil kartou, a nikoli převodem, a že podnikatel neprokáže, že zboží dodal," uvedl Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra. Podle něj je vhodné žádost podpořit dokumenty, například kopií komunikace s obchodníkem.
Radost nad poměry. Až 17 procent Čechů si půjčí na vánoční dárky
Číst článek
Poskytovatelé karet nejsou ze zákona povinni chargeback provést, ale většina to pro své klienty činí podle centra dobrovolně. Podobné možnosti řešení sporů nabízejí i systémy elektronických peněženek.
Chargeback nelze využít při platbě převodem
Chargeback automaticky nabízejí vydavatelé karet společně s bankami ke všem typům karet. Služba má funkci pojistky a je zdarma. Lze ji využít například při dodání poškozeného či odlišného zboží, nedodání zboží a také tehdy, kdy firma, od které si zákazník objednal zboží, zkrachovala.
Mezi další případy, kdy má zákazník právo požadovat vrácení peněz, patří technické problémy, kdy bankomat nevydá požadovanou částku a klientovi se přesto naúčtuje, nebo když se klient stane obětí podvodu a jeho karta byla zneužita.
Možnost přímého vrácení peněz naopak neexistuje u platby bankovním převodem. „Pokud už peníze z účtu odejdou, zboží nepřijde a prodejce nehodlá zaplacenou částku poslat spotřebiteli zpět, neexistuje snadný způsob, jak ji dostat zpět. Proto internetoví podvodníci rádi požadují platbu z účtu na účet," dodal Tichota.