Nespokojení klienti bank se pustili do boje o sporné poplatky za správu úvěru
Do bank putují stovky žádostí od nespokojených klientů, kteří chtějí vrátit sporné poplatky za správu úvěru. Lidi inspiroval úspěch mladého právníka, kterému už banka poplatky vrátila.
„Mám třináct výpisů, tudíž mám třináct poplatků za vedení úvěru. Vyzývám k vydání bezdůvodnému obohacení ve výši 1950 korun,“ říká třicetiletá Blanka, která žije sama a splácí hypotéku.
I ona - stejně jako stovky dalších - se rozhodla, že si na internetu stáhne vzorovou žádost. Banku vyzvala, aby ji vrátila sporné poplatky a přestala je nadále účtovat.
„Tento poplatek je hrazen za spravování úvěru, když k fakticky žádné správě úvěru nedochází,“ je přesvědčena Blanka.
Vzor žádosti dal na web mladý právník Petr Němec, který boj proti poplatkům odstartoval. Jako první uspěl a Komerční banka mu poplatky vrátila.
Po něm se to povedlo už dalším asi 5 klientům Komerční banky a Raiffaisenbank. Museli se ale ještě obrátit na finančního arbitra. Ve velkém ale banky žádosti zamítají.
„Už máme takový obrázek, jakému banky čelí, banky si dokonce vyrobily vzorovou odpověď na naše výzvy, což dosvědčuje to, že se s tím nesetkávají náhodně a skutečně jim to přidělává práci,“ říká Petr Němec.
Inspirace přišla z Německa
Proč hrstka lidí uspěla a jiní ne, banky nevysvětlily. Svou žádost právník Petr Němec opřel o rozhodnutí německého soudu, který předloni rozhodl, že poplatek je v rozporu s unijní legislativou.
„Soud rozhodl ano, tohle je nepřiměřená podmínka, spotřebitel je zbytečně nucen mít nějaký úvěrový účet a platit za nějakou službu, kterou on nepotřebuje,“ vysvětluje Němec.
K tématu mluvil na ranní radiožurnálu Patrik Nacher se serveru bankovnipoplatky.com.
A mnoho lidí se s názorem ztotožnilo. I Blanka si myslí, že poplatek je neoprávněný:
„Poplatek za vedení úvěru vůbec nic nedává. Nedostávám nic navíc za peníze, které jim měsíčně posílám.“
České banky s tím nesouhlasí. Přesto od ledna další finanční instituce začaly nabízet úvěry bez poplatků. Mezi nimi i Komerční banka a Raiffaisenbank. Některé je zrušily už dříve - například Axa bank a další. U nových úvěrů pak ale může být vyšší úroková sazba.
Mluvčí České spořitelny Helena Matuszná tvrdí, že je lepší poplatek od úrokové sazby oddělovat:
„Připadá nám férovější, oboustranně transparentnější, když klient vidí – toto jsou náklady, toto je cena peněz, to znamená úroková sazba a toto jsou čistě náklady banky, které ona má se správou úvěru.“
Hypoteční banka svým klientům, kteří zaslali stížnost, nově umožňuje přejít na hypotéku bez poplatků. Už zaplacené poplatky ale nevrací. Takové řešení by se líbilo i Blance. Kdyby jí teď banka přestala poplatek účtovat, za 19 let splácení hypotéky by ušetřila přes 34 tisíc korun.
„Pak bych to brala jako vyřešení mojí situace a opravdu bych si dlouho rozmýšlela, jestli bych kvůli dvěma tisícovkám musela dál někomu psát,“ dodává Blanka.
Jestli je i u nás poplatek nezákonný, bude zřejmě muset rozhodnout až soud. Žalobu na jednu z bank podalo už Občanské sdružení spotřebitelů TEST a i další lidé jsou ochotni jít až k soudu.