Obchodníci při reklamaci často požadují originální obal. Neprávem
Originální obal - hezká, ale zbytečná věc, která často komplikuje prodej i případnou reklamaci. Prodejci se totiž právě na něj často vymlouvají, když nechtějí zákazníkovi vyhovět. Kompletním a neporušeným původním obalem často podmiňují výměnu nebo reklamaci zboží. Ale na to nemají právo.
Reklamovat výrobek bez obalu lze. Potvrzuje to Jana Jelínková z České obchodní inspekce. Navíc rozbalení zboží a prezentace jeho funkcí je na požádání před samotným prodejem povinností prodejce:
„Zákon o ochranně potřebitele ukládá prodávajícími tuto povinnost. Na žádost spotřebitele má výrobek předvést,“ uvádí Jelínková. Dodává, že zákon pamatuje i na zboží, jehož povaha to neumožňuje:
O právech spotřebitele mluvila na Radiožurnálu Jana Jelínková z České obchodní inspekce
„Můžeme si vyzkoušet například oděvy, obuv, ale řadu výrobků - například kávovar, lednice, pračka – nám v obchodě asi nepředvedou. Ukážou nám příslušenství, popřípadě nám dají informaci o tom, jak s výrobkem máme zacházet.“
Spotřebitel také může žádat slevu na rozbalené výrobky. Podle Jelínkové záleží, o jaké zboží se jedná. A hlavně jde o domluvu:
„Spotřebitel má obecně nárok na zboží bez vady. O obalu se zákon nijak nezmiňuje. V případě poškozeného obalu se kupující s prodávajícím mohou případně dohodnout na slevě z ceny výrobku.“