Podnikatelům ubude běhání po úřadech

Podnikatelům se zřejmě už od poloviny roku zjednoduší běhání po úřadech. Senát totiž dnes schválil vládní novelu živnostenského zákona. Podle ní by podnikatelům měl stačit na většinu nutných administrativních úkonů jen jeden úřad - takzvané centrální registrační místo - a jeden formulář. Novela teď putuje k podpisu prezidentovi republiky.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nepořádek na stole

Nepořádek na stole | Foto: Jan Rosenauer

Během zakládání živnosti musí nyní podnikatel vyplnit postupně na živnostenském úřadu, finančním úřadu a správě sociálního zabezpečení nejméně čtyři formuláře.

Většinou je jejich počet vyšší, zejména má-li živnostník zaměstnance a je-li příjem z podnikání jeho hlavním příjmem. V krajním případě se může počet formulářů vyšplhat k osmi. Tyto formuláře přitom mnohdy obsahují totožné údaje.

"Je to zásadní změna, kdy podnikatel přijde na jedno místo, vyplní jeden formulář, a již nemusí navštěvovat jiné státní instituce, jako je finanční úřad, okresní správa sociálního zabezpečení či úřady práce. Podnikatel tak přestává obíhat úřady, mezi kterými budou naopak obíhat informace," vylíčil senátorům přednosti novely ministr vnitra František Bublan.

O velké úlevě pro podnikatele díky dotyčné novele mluví i místopředsedkyně senátního hospodářského výboru Soňa Paukertová, předsedkyně Klubu otevřené demokracie. "Zjednodušená registrace živnostníků umožňuje, aby například když někdo zemře, tak aby zůstavitel mohl dál pokračovat v podnikatelské činnosti, vypouští povinného zástupce pro živnosti volné a celou řadu dalších ustanovení," doplnila Paukertová.

Centrální registrační místa (CRM) budou podle novely sídlit na živnostenských úřadech, jichž je 230. Prostřednictvím těchto míst bude možné provést vedle vlastního oznámení živnosti také daňovou registraci a oznámení České správě sociálního zabezpečení, úřadům práce a pravděpodobně i příslušné zdravotní pojišťovně. Při propojení informačních systémů a databází jednotlivých úřadů bude stěžejní nový Registr živnostenského podnikání.

Náklady na vznik CRM mají podle Paukrtové letos dosáhnout 85 milionů korun, v dalších letech má činnost těchto míst stát ročně 40 milionů korun. Senátor ODS a teplický primátor Jaroslav Kubera z ODS neúspěšně požadoval, aby tyto náklady obcím hradil stát. Předloha, kterou nakonec Senát schválil beze změn, by měla nabýt účinnosti prvním dnem třetího měsíce následujícím po dni vyhlášení ve Sbírce zákonů, tedy počátkem července nebo srpna.

Martin Hromádka, Vít Dvořák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme