Polsko spustilo zatím největší kampaň proti nevýhodným půjčkám peněz
Polsko odstartovalo největší kampaň v historii, která Poláky varuje před lichváři. Zejména teď před Vánoci si totiž lidé půjčují peníze za velmi nevýhodných podmínek.
V televizi, v rádiích, na internetu nebo v novinách. Kampaň podporovaná také Polskou národní bankou je opravdu všude. Už funguje speciální infolinka, miliony Poláků dostaly do schránek přehledné letáky.
Polské televize vysílají ukázkové minipříběhy, například ten o paní Kristýně, která se ocitla jen několik kroků od finanční katastrofy. Potřebovala rychle peníze a málem se nechala nalákat na zdánlivě výhodnou půjčku. V poslední okamžiku si ale vzpomněla na několik bezpečnostních zásad.
Varšavský zpravodaj Českého rozhlasu Petr Vavrouška přibližuje kampaň varující před lichváři
Stát se je teď snaží občanům vštípit a varuje před rizikovými půjčkami. Radí, aby si lidé velmi podrobně pročetli smlouvu, a pokud něčemu nerozumí nebo mají pochybnosti, aby ji nepodepisovali. Měli by si také důkladně ověřit firmu, od které si chtějí půjčit, a spočítat celkové náklady půjčky.
Zhruba dvacet procent Poláků si při půjčení peněz nečte podmínky dohody. Miliony obyvatel si pak půjčují peníze i s ročním úrokem vyšším než 80 procent.
Teď před Vánoci navíc přibývá firem, které nabízejí půjčky s úrokem 15 procent, ale měsíčně, což klienti většinou přehlédnou. Celonárodní kampaň s mottem „Nenech se podvést, dávej pozor, co podpisuješ!“ by je na to měla upozornit.