Polský železniční dopravce PKP Cargo koupil českou firmu AWT Zdeňka Bakaly

Polská železniční nákladní doprava míří na jih, první zastávkou je expanze do České republiky. Společnost PKP Cargo koupila za 2,8 miliardy korun většinový podíl ve firmě AWT. Jde o druhou vůbec největší polskou investici v Česku. Noví polští šéfové dnes představili své plány do budoucna.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Na německé koleje se vrátí vlaky, stávka strojvůdců skončila

Na německé koleje se vrátí vlaky, stávka strojvůdců skončila | Zdroj: Reuters

„PKP Cargo je druhým největším nákladním dopravcem v Evropě. Aby se takový ekonomický subjekt mohl rozvíjet, musí vytvořit logistický řetěz. Jsme přesvědčeni, že pro nás je cestou do budoucna tvoření aliancí se společnostmi směrem na jih Evropy. Logicky prvním a nejdůležitějším partnerem jsou Čechy. Jestli se nám podaří vytvořit dopravní koridor od Baltu po Jadran, vydělají na tom všichni – jak PKP, tak AWT,“ vysvětluje Jakub Karnowski, předseda představenstva státních polských železnic.

Přehrát

00:00 / 00:00

Polská železniční společnost PKP Cargo koupila většinový podíl v české firmě AWT. Podrobnosti zjišťoval zpravodaj ČRo Vít Pohanka

Vizi na příštích několik let pak předestírá předseda představenstva nákladní společnosti Adam Purwin:

„Společně vytvoříme panevropskou firmu, která bude nabízet logistické služby ve větší části střední a východní Evropy. Pro všechny to bude znamenat víc práce a další výzvy.“

Společnost AWT v Česku zaměstnává 2000 lidí. Na otázku, jestli pro část z nich nebude převzetí polským majitelem znamenat ztrátu práce, odpovídá Purwin trochu neurčitě.

„Určitě budeme společně hledat způsob, jak lépe nabízet naše služby. Důležitou součástí nabídky je samozřejmě jejich kvalita a ceny. Budeme budovat takovou organizaci, která je co nejefektivnější. Jisté je, že bude práce pro ty nejlepší,“ upozorňuje.

Regulátoři dali zelenou

PKP Cargo zaplatila podnikateli Zdeňku Bakalovi 2,8 miliardy korun za jeho 80procentní podíl. Zbylých 20 procent akcií zůstává v českých rukách, a to je pro nové polské majitele významný signál.

„Je to velmi důležité a chci to výrazně podtrhnout – druhý podílník, pan René Holeček, který má v AWT 20 procent, se rozhodl s námi ve společnosti zůstat. Protože věří, že můžeme podnik společně rozvíjet k oboustranné spokojenosti a zisku i pro zaměstnance firmy. Když bude práce, všichni na tom vydělají,“ říká Karnowski.

Společnost PKP Cargo loni hospodařila se ziskem téměř 2 miliardy korun. Pro srovnání – ČD Cargo měla loni zisk 877 milionů korun. Denně vypravuje PKP zhruba tisíc vlaků, služby poskytuje 10 tisícům zákazníků. Působí také na Slovensku, v Německu, Rakousku, Belgii, Nizozemsku, Maďarsku a Litvě. Třikrát týdně vypravuje vlaky do Číny.

Druhou historicky největší polskou investici v České republice už schválili regulátoři všech zemí, ve kterých budou vlaky nově rozrostlé firmy jezdit. Tedy v Polsku, Česku, Německu a na Slovensku.

Odhaduje se, že akvizicí AWT získal polský dopravce desetiprocentní podíl na českém trhu železniční přepravy zboží.

Více než 75procentní podíl na síti SŽDC zůstává společnosti ČD Cargo. Na druhém místě byla právě společnost AWT. Třetí je Unipetrol Doprava – a objevily se spekulace, že i tuto společnost by mohl PKP koupit. Polská skupina to zatím nepotvrdila.

Jitka Hanžlová, Vít Pohanka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme