Před 130 lety v americké lékárně prodali první Coca-Colu
Štíhlá lahev s elegantními křivkami, na etiketě dvě rozevlátá velká C a uvnitř tmavý bublinkový nápoj. Dnes je to přesně 130 let, co se v Americe začala prodávat Coca-Cola. Za tu dobu se z pití, kterého se nejdřív prodávalo 9 nápojů denně, stala celosvětově známá značka s miliardovým obratem.
Poprvé mohli Coca-Colu ochutnat lidé v americké Atlantě, kde se 8. května 1886 začala prodávat v lékárně Jacob's Pharmacy. Tehdy se prodávalo 9 nápojů denně, každý za 5 centů.
Za první rok se tak prodalo Coca-Coly za 50 dolarů, přitom náklady na výrobu a hlavně reklamu stály dolarů 70. První rok tedy skončil ztrátou.
Coca-Cola se původně prodávala za 5 centů v lékárně. Dnes je z ní celosvětová značka s miliardovým obratem
Od té doby se ale ledacos změnilo. Z Coca-Coly se postupně stal jeden z nejpopulárnějších nealkoholických nápojů, který se prodává po celém světě.
Podle amerického konzulanta žijícího v Praze Bradyho Clougha je dnes Coca-Cola pro řadu občanů Spojených států symbolem Ameriky podobně jako firmy Apple, IBM nebo Microsoft.
I pro Američany ale podle něj byla v minulosti Coca-Cola něčím vzácným. „Já jsem ročník 1972 a když jsem byl mladší, pití Coca-Coly bylo spíše sváteční záležitostí, třeba jednou měsíčně k večeři,“ vzpomíná Clough.
Nadčasové logo
Nápoj se nejdřív prodával v rovných lahvích. Známý zaoblený tvar lahev získala až ve 20. století. Název Coca-Cola i logo s rozevlátým písmem a dvěma velkými C se naopak zrodil už na konci 19. století. Logo navíc vydrželo v téměř nezměněné podobě dodnes.
Podle marketingového experta Edy Kauby je logo nadčasové a rozevláté psané písmo v červenobílé kombinaci dnes rozpoznáte, i když ho spatříte třeba jen periferně na desetinu vteřiny.
„I když Coca-Cola užívá jiné písmo než latinku, třeba azbuku, thajštinu nebo čínské písmo, tak stejně logo poznáte, protože má rozevlátý tvar a respektuje tu základní variantu,“ vysvětluje Kauba.
V současnosti má značka Coca-Cola hodnotu desítek miliard dolarů. Od 70. let minulého století intenzivně soupeří také se svým hlavním rivalem, společností Pepsi.
Coca-Cola dodnes obsahuje výtažky koky, i když dnes už bezkokainové. Zpočátku se do ní používala neperlivá voda, brzy ji nahradila voda s bublinkami. Přesný recept ale společnost úzkostlivě tají.