PŘÍBĚHY 2015: Mezi úspěšnými podnikateli se stále více prosazují ženy
Sociální služby, zdravotnictví, ale i strojírenství nebo chemický průmysl - české ženy se nebojí podnikat v jakémkoliv odvětví. Často chtějí pomáhat a to, že nakonec vedou úspěšnou firmu, bývá vedlejší. Ukázala to letošní soutěž Česká podnikatelka roku, ve které už po osmé zvítězily nejlepší byznysmenky. Letos se soutěže zúčastnilo 18 tisíc firem, které vlastní ženy.
„Diagnóza byla těžké autoimunitní onemocnění. Dva roky jsem nechodila. Měla jsem dvě malé děti, tak jsem se rozhodla, že jim musím dát budoucnost.“
Tak paradoxně odstartovala úspěšná kariéra Terézie Svátové. Hledala příčiny nemoci ve svém jídelníčku. Znovuobjevila léčivé účinky hlívy ústřičné. Začala z ní vyrábět doplňky stravy, které povzbuzují imunitu. Jenže lidé o ně zpočátku neměli zájem.
Letos poosmé soutěžily byznysmenky o titul Česká podnikatelka roku. S těmi nejúspěšnějšími natáčela Iveta Vávrová
„Když jsem viděla, že jsme za celý měsíc prodali čtyři kusy hlívy, říkala jsem si, že to firma nevydrží. Tak jsme se dali do edukace. Začali jsme lidi učit,“ vzpomíná podnikatelka.
Dnes dodává zboží do sedmi tisíc lékáren v pěti zemích Evropy a letos ji porota udělila cenu za inovativní řešení.
Ženy podnikatelky se pouští do všech možných oblastí. Nebojí se strojírenství ani stavebnictví. A právě v tomto oboru uspěla Jaroslava Válová, majitelka společnosti SIKO Koupelny. Letos vyhrála v kategorii velkých firem i díky ekonomickým výsledkům. Svou první prodejnu s manželem ale vybudovala z vlastních úspor.
„Za 25 let existence firmy máme 42 prodejen v České republice a 11 na Slovensku. Momentálně zaměstnáváme 615 lidí. Obrat firmy činí 2,5 miliardy korun,“ uvádí Válová.
Ženy podnikatelky ale mají často jiné priority než muži. Žene je touha pomáhat, chtějí skloubit práci s rodinou a méně lpí na maximálním výkonu, říká auditor projektu Petr Šíma:
„Ženy podnikatelky nejsou ženy zlatokopky. Priorita ziskovosti a získání většího objemu peněz je mnohem dál než u mužů. Strategie je jasná, v prvé řadě si udržet stávající klientelu, pak určitý kontinuální růst. Žádné pouštění se do velkých rizik.“
Letos projekt Podnikatelka roku ocenil 12 nejlepších žen v českém byznysu.