Prodejny musí označovat původ masa. Za porušení nařízení hrozí postih
Od 1. dubna se u masných výrobků prodávaných v Evropské unii musí na obalech uvádět země původu. Lidé, kteří mají zájem o maso z tuzemského chovu, si to mohou lépe zkontrolovat.
Některé řetězce se snaží označování českého masa využít marketingově a na tuzemský původ upozorňují výrazným označením na obale.
„Abychom zákazníkům orientaci v úseku masa co nejvíce usnadnili, označujeme v našich prodejnách tyto produkty vlajkou. Na první pohled je tak zřejmé, které maso je českého původu,“ říká mluvčí jednoho z řetězců super- a hypermarketů Dagmar Krausová.
Dříve se muselo označovat jen hovězí maso, teď se povinnost rozšířila i na vepřové, skopové, kozí a také drůbeží.
„To se k nám hodně dováží i právě do výsekového prodeje, to znamená do prodeje čerstvého masa. Tam se uvidí, jestli je český zákazník ochoten připlatit za to české maso – když ho bude nedostatek a tím pádem stoupne jeho cena – anebo jestli dál bude ochotně nakupovat třeba maso, já nevím, z Polska nebo z některých států mimo Evropskou unii,“ podotýká výkonný ředitel Českého svazu zpracovatelů masa Jan Katina.
I když je maso označené jako české, nemusí to platit tak docela. „Pakliže to prase bude chováno a krmeno a poraženo v České republice většinu svého života, tak i tam lze dávat označení země původu Česká republika, byť se jako selata narodila někde jinde,“ vysvětluje agrární analytik Petr Havel.
Kdo by nové nařízení o označování původu masa porušil, může dostat pokutu až 10 milionů korun.