Produkce japonských automobilek se stále propadá

Japonské automobilky zažívají jedno z nejhorších období. V březnu klesla produkce aut kvůli následkům zemětřesení a tsunami o poloviny až téměř dvě třetiny. Japonská značka Toyota tak pravděpodobně přijde o světové prvenství ve výrobě aut, které drží od roku 2008. Japonským automobilkám chybí také komponenty a součástky. Tento nedostatek se projevil už i v britském městě Sunderland, kde bude dnes uzavřena pobočka Nissanu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Na tříramenném volantu nechybějí multifunkční tlačítka pro ovládání audia a tempomatu

Na tříramenném volantu nechybějí multifunkční tlačítka pro ovládání audia a tempomatu | Foto: Nissan

„Myslím si, že vyložený nedostatek aut na trhu je málo pravděpodobný. Důvodů je několik, jednak je to vysoká cena benzínu poněkud snižuje poptávku po autech, řada automobilek také přesunula obvyklou letní odstávku o několik měsíců dřív. Výpadek, ke kterému teď dochází, tak dorovnají v létě. Řada dalších automobilek bude také reagovat tím, že bude nahrazovat výpadek japonské výroby zvýšením vlastní produkce,“ říká Luboš Mokráš, analytik České spořitelny a pokračuje:

Přehrát

00:00 / 00:00

O problémech japonské ekonomiky mluvil na Rádiu Česko Luboš Mokráš, analytik České spořitelny

„Navíc auta jsou vždy dodávána s určitou prodlevou. Co se podle mne může stát je to, že některá auta budou mít poněkud delší dodací lhůtu.“

Akcie japonských automobilek klesly, ale naopak ceny korejských společností Hyundai a Kia vzrostly.

Na výpadku japonské produkce vydělají podle Mokráše prakticky všechny ostatní automobilky. Kromě korejských to budou také evropské a americké automobilky. Bude ale záležet, nakolik jsou závislé na japonských subdodávkách.

„Vliv problémů japonské ekonomiky je ale vysoký. Japonci dodávají do světa řadu vyspělých technologií z oblasti jemné mechaniky, elektroniky, kvalifikované chemie. Navíc výpadek, ke kterému dochází v automobilovém průmyslu, zasahuje i subdodavatele z jiných částí světa tím, že musí omezovat výrobu vlastních součástek, po kterých není poptávka,“ pokračuje Mokráš.

Honda předpokládá, že by se mohla její produkce vrátit na běžnou na úroveň na konci roku a podobně se vyjádřila i Toyota.

Mokráš se domnívá, že hlavní část škod po zemětřesení bude odstraněna do konce července. Dalších několik měsíců bude nabíhat plná výroba.

„Důsledky zemětřesení budou japonskou ekonomiku ovlivňovat do konce roku, ještě déle bude trvat odstraňování následků havárie v jaderné elektrárně ve Fukušimě, protože to ovlivní japonskou produkci elektrické energie a právě nedostatek energie může japonskou ekonomiku ovlivňovat i v příštím roce,“ dodává ekonom.

Ivana Šulcová, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme