Srbské aerolinky hledají recept na udržení i přilákání zákazníků

Srbské aerolinky JATse potýkají s problémy. Jsou zadlužené a cestujících je v době světové ekonomické a finanční krize méně i přesto, že se jejich ceny letenek pohybují na spodní hladině v porovnání s ostatními evropskými přepravci, A tak jim klientům zajišťují třeba pojištění v ceně letenky.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V letadle

V letadle | Foto: Jana Šustová | Zdroj: Český rozhlas

Název Aerolinek JAT vznikl z názvu Jugoslovenski aero transport, tedy Jugoslávská letecká doprava a je starý přes čtyřicet let. Samotné aerolinky ale existují od roku 1927. Srbský JAT si dnes snaží získat další přízeň zákazníků cestovním pojištěním a také rezervací místa v letadle podle přání už při nákupu letenky.

Jestli to pomůže se zatím neví, protože s aerolinkami létají především lidé lépe finančně situovaní. Velikostí bychom mohli JAT přirovnat k naší ČSA, ale srbská letadla už nepatří k nejnovějším Srbský letecký přepravce už ohlásil nákup šesti nových strojů.

Bez pomoci státu by se JAT neobešel, jeho dluh dosáhl v přepočtu více než 3 miliard korun. Měnil se management, o deset procent se snižovaly platy manažerů a propouštělo se. Zeštíhlovací projekt včetně reorganizace má prý navíc pokračovat.

Technici dokonce před měsícem zorganizovali stávku, při které JAT musel rušit lety, ale nakonec se to obrátilo proti srbskému přepravci, protože zahraniční konkurence zejména z řad nízkonákladových dopravců nabídla cestujícím zrušených letů náhradní dopravu.

JAT stál už dvakrát před privatizací. Tu první stát zrušil, protože jediným seriozním kupcem se ukázal být ruský Aeroflot. Ale ta doba už je pryč - a přestože se tentokrát prodej národního leteckého přepravce pouze odložil, příště už zřejmě budou ruské aerolinky vítané.

Podobně neradostná mezi leteckými společnostmi je celém Západním Balkáně, ale kdo ví, kroky jako pojištění v ceně letenky a větší pozornost zákazníkovi ji možná pomohou zvrátit.

Jaromír Janev Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme