Třetina velkých českých podniků využívá lodní dopravu. Především kvůli nižší ceně
Celá třetina výrobních společností v České republice využívá lodní dopravu. Ukázal to průzkum společnosti GEFCO, který se týkal firem s obratem nad 100 milionů korun ročně. Přitom zájem o využívání námořní přepravy má více než polovina podniků a nejčastěji by se hodila firmám s obratem nad 200 milionů korun.
Podle průzkumu využívají české společnosti lodní přepravu nejčastěji při vývozu a dovozu z Číny. Tam nebo odtamtud přepravuje zboží nebo materiál více než polovina z dotázaných společností. Druhou nejčastější destinací jsou Spojené státy americké, následované Indií a Německem. Do Německa se zboží vozí po Labi.
Zajímavé je, že ačkoli s velkým náskokem převažuje z pochopitelných důvodů kontejnerová přeprava, svůj význam získává také balíková služba.
Na lodní přepravě české firmy láká především nižší cena. Například oproti letecké přepravě. Následně zlevňuje jak dovoz, tak vývoz a výrazně dokáže ovlivnit celkovou cenu zboží.
Naopak nevýhodou tohoto způsobu dopravy je delší doba dodání. Navíc v silné konkurenci různých levných rejdařství by si podniky opravdu měly hlídat, jakého přepravce si vyberou. A dávat si pozor, aby si vybraly společnost, která má zkušenosti, dobrou pověst, byla adekvátně pojištěná a byla schopná ručit za podmínky sjednané v kontraktu.
Hodně lodí pluje pod panamskou vlajkou, protože to je například z daňového hlediska výhodné. Česká republika už žádné nákladní lodě pod svojí vlajkou nemá. Je ale hodně českých námořníků, většinou studují v Polsku. A jsou i české firmy, které námořní dopravu zařizují.