Třetina velkých českých podniků využívá lodní dopravu. Především kvůli nižší ceně

Celá třetina výrobních společností v České republice využívá lodní dopravu. Ukázal to průzkum společnosti GEFCO, který se týkal firem s obratem nad 100 milionů korun ročně. Přitom zájem o využívání námořní přepravy má více než polovina podniků a nejčastěji by se hodila firmám s obratem nad 200 milionů korun.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kontejnerová loď

Kontejnerová loď | Foto: Comstock Images

Podle průzkumu využívají české společnosti lodní přepravu nejčastěji při vývozu a dovozu z Číny. Tam nebo odtamtud přepravuje zboží nebo materiál více než polovina z dotázaných společností. Druhou nejčastější destinací jsou Spojené státy americké, následované Indií a Německem. Do Německa se zboží vozí po Labi.

Zajímavé je, že ačkoli s velkým náskokem převažuje z pochopitelných důvodů kontejnerová přeprava, svůj význam získává také balíková služba.

Na lodní přepravě české firmy láká především nižší cena. Například oproti letecké přepravě. Následně zlevňuje jak dovoz, tak vývoz a výrazně dokáže ovlivnit celkovou cenu zboží.

Naopak nevýhodou tohoto způsobu dopravy je delší doba dodání. Navíc v silné konkurenci různých levných rejdařství by si podniky opravdu měly hlídat, jakého přepravce si vyberou. A dávat si pozor, aby si vybraly společnost, která má zkušenosti, dobrou pověst, byla adekvátně pojištěná a byla schopná ručit za podmínky sjednané v kontraktu.

Hodně lodí pluje pod panamskou vlajkou, protože to je například z daňového hlediska výhodné. Česká republika už žádné nákladní lodě pod svojí vlajkou nemá. Je ale hodně českých námořníků, většinou studují v Polsku. A jsou i české firmy, které námořní dopravu zařizují.

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme