V Čechách stále stoupá počet nosných slepic, cena vajec klesá

Česká vejce jsou už zase cenově dostupná. Loňská velikonoční vaječná krize je pryč a cena se ustálila na třech korunách a padesáti haléřích za kus. Vývoj cen ukazuje mimo jiné na to, že obohacené klece pro drůbež, které Evropská unie zavedla jako povinnost, českému drůbežářskému průmyslu neuškodila.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Slepice

Slepice | Foto: Pavel Pavlas

Evropská směrnice o obohacených klecích, ve které má drůbež víc místa, vedla dokonce k navýšení počtu nosnic v České republice.

Z počtu pěti milionů a dvou set tisíc nosných slepic se číslo do konce února 2013 zvedlo na téměř šest milionů.

„Jsou firmy, které třeba zvýšily produkci o sto procent, že třeba postavily novou halu. Nebo je třeba případ jedné firmy, která na polovině drůbežárny měla brojlery, které tam končily, a udělala tam nosnice, takže v podstatě zvýšila kapacitu o sto procent,“ vysvětluje možné důvody ředitel společnosti Zlatá vejce Juraj Schummer.

Přehrát

00:00 / 00:00

Příspěvek natočila redaktorka Barbora Kreuzerová

Tím, že vlastníci nosnic využili nutné přestavby ke zvětšení chovů, pomohli i cenám vajec. Ještě loňské Velikonoce média plnily zprávy o drahých vajíčkách, která se dostávala až na násobky jinak běžných cen.

„Ten nárůst byl dramatický pouze v měsíci březnu, v dubnu už ten nárůst spadl o padesát procent a následně, do měsíce srpna září, se dostaly ceny na úroveň roku 2011. Vlastně i dneska jsou ty ceny na úrovni roku 2011, takže vlastně ta hysterie trvala pouze jeden měsíc,“ hodnotí Juraj Schummer zpětně vaječnou krizi.

V loňském březnu se za původce vyšších cen vajec považovalo Polsko, které do České republiky dováží vejce mnohem levnější, než jsou ta tuzemská. Na tom se stále nic nezměnilo, polští výrobci u nás dál prodávají přebytky z vlastních chovů hluboko pod cenou.

Pokud chce zákazník podpořit české producenty vajec, měl by pozorně sledovat kódy na samotných vejcích, ne na jejich obalech. Na krabičkách s vejci jsou totiž údaje pouze o tom, kde byla vejce zabalena.

„Pokud je to otevírací malá krabička, tak by měl každý spotřebitel krabičku otevřít, podívat se na vejce samotné a přečíst si kód,“ říká předsedkyně představenstva Českomoravské drůbežářské unie Dagmar Tůmová s tím, že z kódu zákazník vyčte zemi původu vajíčka a číslo chovatele.

Barbora Kreuzerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme