V Česku vrcholí přípravy na hlavní turistickou sezónu
Blíží se hlavní turistická sezóna a přípravy na ní vrcholí. Česká republika se i letos snažila propagovat v zahraničí. Jaký bude výsledek kampaně se dozvíme až na podzim, některé věci ale dokážeme zhodnotit již teď. O kampani a její účinnosti na zahraniční turisty zjišťovala podrobnosti Barbora Kreuzerová.
Jakými způsoby se Česká republika propaguje?
Těch způsobů je několik. Samozřejmě je to celá kombinace věcí. Jednou z nich jsou kampaně, kam patří televizní spoty, billboardy, informační letáky. Ty jsou asi nejviditelnější pro laika, tedy člověka, který se nepohybuje v oblasti cestovního ruchu. Právě tyto kampaně osloví nejvíce lidí. Kromě toho ale existuje i spousta jiných způsobů. Ty popisuje ředitel odboru Výzkumů, trendů a inovací agentury Czech Tourism Mojmír Mikula.
"Vlastní činnost zahraničních zastoupení, které máme v zemích odkud k nám jezdí nejvíce turistů. Organizace presstripu pro zahraniční novináře, kteří píší články o České republice. Organizace fam tripu, což jsou nejčastěji tur operátoři, potom je to účast na veletrzích cestovního ruchu a potom přes sociální sítě. Pořád hledáme nějaké zajímavé projekty a věci, jakým způsobem dát o sobě vědět."
Umíme se, jako Česká republika prodat zahraničním turistům?
Tak data říkají, že to umíme. Podle statistik, zatímco celý region střední a středovýchodní Evropy zaznamenal za posledních 30 let v cestovním ruchu pokles o 10 procent, tak Česká republika má pětiprocentní růst. To vůbec není špatný výsledek. Nicméně vždy je co zlepšovat. Jak podotýká ředitel společnosti Stem/Mark Jan Tuček.
"My toho máme strašně moc a neumíme odlišit to důležité od toho méně důležitého. Respektive nám se zdá, že je špatné propagovat furt Prahu a Karlštejn, tak se snažíme ukazovat, že máme ještě spoustu jiných krásných míst. Ale musíme je sem nejdříve dostat a pak jim ukázat, že tady máme těch dvacet nebo sto dvacet úžasných památek a jiných věcí."
Existuje stát, ze kterého si můžeme vzít příklad v té propagaci vlastní země?
Jednoznačně si můžeme vzít příklad z Rakouska, které je také ale naším největším konkurentem. To je země, kam přijíždí neuvěřitelná spousta turistů. Samozřejmě je to ale dáno tím, že Rakousko má Alpy, tedy jak zimní tak letní nabídku aktivně strávené dovolené, což je takový trend posledních let. A není to pouze aktivní turistika, ale také například kongresová turistika.
Navíc má bohatou tradici už z dob Rakouska Uherska, tedy krásnou Vídeň se Schönbrunnem a Hofburgem. Ostatní výhody popisuje Mojmír Mikula. "Rakouský turis board má ovšem také zhruba čtyřnásobný rozpočet proti českému turis boardu a má jiné možnosti a jejich tradice trvá déle."
Mojmír Mikula hovořil o rozpočtu, jaký rozpočet máme na propagaci my?
Agentura Czech tourism má na propagaci 300 milionů, z toho 80% jde na propagaci České republiky jako turistického cíle jak pro domácí tak zahraniční turisty. Otázka samozřejmě je, zda dokážeme z těchto peněz udělat skutečně tu nejlepší kampaň, která udělat jde, zda využijeme výsledků všech průzkumů a budeme nabízet to, co ti turisté chtějí slyšet, protože bez nich se naše ekonomika neobejde.
Co bychom tedy měli v té kampani mířené na zahraniční návštěvníky změnit, abychom jich přilákali co nejvíce a oni tady co nejvíce utráceli a pomáhali naší ekonomice?
To se samozřejmě liší národ od národa. Z výzkumu agentury Stem/Mark vyplývá, že například Italové chtějí slyšet slova jako zamilovat si. Britům chybí v našich kampaních lidskost, je tam na ně moc budov a málo lidí. Co bychom do těch kampaní měli přidat, aby měli větší účinek, to popisuje Jan Tuček.
"Myslím, že musíme hodně ukazovat, že jsou tady také lidi, že jsme schopní se usmát, že se tady lidi můžou bavit. Že máme nejen dobré pivo, ale i dobré víno. Máme možnost nabídnout cykloturistické trasy, zábavu, adrenalinové sporty."