Virtuální podíl na krávě a jehněčí místo dividendy - řezníci a chovatelé inovují
Nejenom ve firmě si můžete pořídit akcie. Stejným způsobem se dá koupit třeba i podíl na ovčím stádu nebo na jedné konkrétní krávě. Logika z velkého byznysu se tak uplatňuje i v malém - na řeznických pultech. Plýtvá se díky tomu méně masem. A každý steak na talíři má přesně dohledatelný původ. Takové podnikání funguje úspěšně třeba ve Spojených státech nebo v Rakousku.
Nejlepší hovězí jaké můžete dostat, tvrdí reklama společnosti Crowd Cow. Ta nabízí zákazníkům maso z dobytka, který se pase na loukách ve státě Washington a celý život konzumuje výhradně čistou trávu.
To, co odlišuje tohle řeznictví od jiných, je akciový princip. Každá kráva se nejdřív virtuálně rozporcuje a skutečné zvíře se porazí teprve ve chvíli, kdy se pro každý kousek masa najde na internetu nějaký zájemce. Na jednu krávu to znamená 50 - 60 lidí.
Nejdříve se zvíře virtuálně rozporcuje mezi potenciální zákazníky a až pak porazí, informuje zpravodaj ČRo Vojtěch Berger
„Dívám se na web Crowd Cow,“ popisuje reportér. Teď aktuálně je virtuální kráva rozprodaná z 92 procent. Každý zákazník si může vybrat konkrétní kus masa i jeho zpracování, vcelku na steak, nebo namleté třeba pro přípravu burgerů.
Objednaný balíček pak dostane domů. Tenhle způsob prodeje garantuje čerstvost i kvalitu hovězího.
Trochu podobný nápad, i když s ovcemi, měl před časem Alexander Elpons na jihovýchodě Rakouska. Zvířata má u města Güssing ve vinařské oblasti a za peníze akcionářů rozšiřuje svůj chov.
Kdo si u něj koupí podíl na stádu, dostává tři roky po sobě vlastně takovou dividendu, necelá dvě kila jehněčího ročně. S garantovaným původem a v biokvalitě.
Stejně jako u amerického dobytka i v Rakousku se poráží jen tolik ovcí, kolik akcionáři skutečně potřebují. Jedna ovčí akcie stojí 55 eur. Pro letošek už jsou všechny vyprodané.