Závody rallye jsou příliš riskantní podnik i pro pojišťovny
Závody rallye se většině pojišťoven kvůli vysokému riziku nechce pojišťovat. Radiožurnál zjistil, že závody jsou pojištěné jen do pěti milionů korun. Pro srovnání - každý motorista ručí za škody způsobené svým autem v řádu desítek milionů.
Pořadatel rallye u Uherského Brodu s tragickým koncem byl pojištěný pouze na pět milionů korun. To podle expertů nemusí stačit. Cena lidského života je podle zákona 240 tisíc korun. Kromě toho ale mohou pozůstalí vymáhat i další peníze za takzvanou nemateriální újmu.
"Nejběžnější jsou částky mezi padesáti a 300 tisíci korunami. Zažil jsem ale i částky vyšší, například 600 tisíc korun," říká právník Josef Biňovec.
Jak je to s pojištěním závodů rallye, zjišťoval reportér Radiožurnálu Petr Sehnoutka
Pojišťovnu ale daleko víc zatěžuje, když člověk nehodu přežije a zranění se musí dlouhodobě léčit.
„Jednak náklady léčení jsou drahé, jednak bolestné a snížení společenského uplatnění se může vyšplhat až do desítek milionů,“ vypočítává právník.
Hlavní odpovědnost je stále na pořadatelích závodů. Sobotní tragický závod pořádala uherskobrodská firma Andrea. Ale její jednatel Petr Bujáček zatím nechce o případném odškodnění mluvit. „Máme standardní pojištění tak jako každý jiný podnik pod federací. To je všechno.“
Radiožurnál zjistil, že většina pojišťoven nechce automobilové rallye pojišťovat. Výjimky se ale najdou. Například tento závod pojistila Česká podnikatelská pojišťovna. Podle mluvčí Renaty Čapkové je pět milionů korun obvyklá pojistná částka.
„I z toho hlediska ekonomického přijatelná pro organizátory závodu, protože výše pojistného se dodatečně promítá účastníkům do startovného,“ říká Čapková.
Zatímco každý řidič má povinné pojištění za škodu ve výši 35 až 100 milionů korun, pořadatelé pojišťují rallye za zlomek této částky. Takové srovnání ale mluvčí pojišťovny odmítá. Podle ní je povinné ručení nařízené zákonem, kdežto pořadatelé rallye se pojišťují dobrovolně.