Alpy pod tlakem klimatické změny

Největší radostí sportovce v zimě je jízda na lyžích. K potěšení z lyžování patří dostatek sněhu, modré nebe a co nejméně lyžařů kolem sebe. Pocit volnosti.

Komentář Paříž Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Marmolada je nejvyšší hora Dolomit, které jsou součástí Alp

Marmolada je nejvyšší hora Dolomit, které jsou součástí Alp | Zdroj: Profimedia

Ve francouzských Alpách lze najít nespočet míst, kam se nehrnou davy. To jsou střediska spíš rodinného nebo vesnického rázu. Ale mladí lidé zde večer nenaleznou dost zábavy. To, že mohou u vleku spatřit kamzíky a kozorožce nebo na nebi kroužit majestátní orlosupy, jim nestačí, a tak vyhledávají velká lyžařská střediska.

Přehrát

00:00 / 00:00

Klára Notaro: Alpy pod tlakem klimatické změny

Zimní sporty představují pro obyvatele Alp, ale i Pyrenejí a dalších pohoří, významný zdroj příjmů. Rozvoj lyžařských středisek raketově nastartovaly Zimní olympijské hry v Grenoblu roku 1968, ve kterých zazářil francouzský sjezdař Jean-Claude Killy.

Ten se později zasloužil spolu s pravicovým politikem Michelem Barnierem (který byl donedávna premiérem) o organizaci Zimních olympijských her v savojském městě Albertville v roce 1992, kdy byla možnost ubytování a sportovního vyžití ještě rozšířena.

Touha po nekonečném a pohodlném lyžování ale vedla k devastaci přírody. Vzácné alpské rostliny, protěže, hořce, azalky šly stranou při budování nových sjezdovek, lanovek, hotelů, parkovišť, golfu.

Původním rostlinám škodí i umělý sníh. Alpská květena je zvyklá na sněhovou peřinu a ne na umělou ledovou krustu. Ochráncům přírody se nelíbí ani betonové nádrže na vodu určenou pro sněžná děla. V Alpách je prozatím podzemní vody hodně, a to proto, že rychle tají všechny ledovce.

Pro a proti tunelu

S klimatickými změnami je ve vysokých pohořích spojený i jiný problém, než je nedostatek sněhu. Je to sesouvání půdy a skal. To na začátku února zkomplikovalo život nejen turistům ale i místnímu obyvatelstvu. Na čtyřproudovou silnici vedoucí do lyžařských středisek v údolí Tarentaise se sesunul kus skály. Kvůli neprůjezdnosti přespaly stovky lidí v nouzových ubytovnách.

Eroze ohrožuje nejednu alpskou silnici – náklady na zajištění bezpečnosti jsou obrovské. Jedním z řešení je stavba tunelů.

Tání ledovců způsobí překreslení hranic mezi Itálií a Švýcarskem. Změny se budou týkat dvou obcí

Číst článek

V roce 2033 má být otevřen nový železniční tunel pod Alpami dlouhý 57 kilometrů. Železnice pro nákladní i osobní přepravu má propojit francouzské město Lyon a italský Turín. Hluboko pod horami pracuje 3000 dělníků, kteří ve dne v noci trhavinami odstraňují horninu, aby prorazili dva paralelní tunely. Projekt vznikl v 80. letech. Od té doby se ozývají hlasy pro i proti tunelu.

Argumenty pro tunel: alpské silnice jsou zamořeny kamiony. Kamiony znečišťují vzduch a zpomalují osobní dopravu. A pro cestující se cesta vlakem díky tunelu zkrátí o polovinu.

Argumenty proti tunelu jsou mnohé: uhlíková bilance se dostane na nulu nejdříve po 25 letech provozu tunelu, tak energeticky náročné jsou práce hluboko pod velehorami. Nákladné bude i řešení nalezišť uranu a azbestu. A také se naskýtá otázka, jak to bude s podzemními vodami. Do jaké míry proražení tunelu ovlivní okolní přírodu.

Příroda a lidé se musí na nové klimatické podmínky adaptovat. Kvůli nedostatku sněhu provozovatelé lyžařských komplexů ve Francii nabízí i jiné aktivity: cyklistiku, kurzy jógy, vyjížďky s koňskými nebo psími spřeženími a gastronomické zážitky. A jiná, níže položená lyžařská střediska, se ruší.

Autorka je spisovatelka, žije v Paříži.

Klára Notaro Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme