Zkáza ukrajinských měst i luxusních jachet v Cannes
Viděla jsem zkázu ukrajinských měst. Viděla jsem rozpad luxusních jachet. Viděla jsem migranty bez možnosti dostat pořádné vízum. Viděla jsem aktivisty poslat chytrého oslíka na jatka. Jak jsem mohla zvládnout tolik neštěstí najednou? Mohla, protože každé trvalo jen zhruba dvě hodiny. Odehrávalo se totiž na filmovém plátně na festivalu v Cannes.
Město Cannes nikdo nebořil, jeho jachty v přístavu vesele fungovaly, migranti pracovali jako přirozená součást města a za práva zvířat nikdo nevystupoval, takže je ani nemohl s ušlechtilými úmysly poslat do pekla.
Loňský stín covidu na festivalu letos vystřídal stín války na Ukrajině. Ukrajina vždy a všude v Cannes a sláva Ukrajině! Ukrajinský film dostal na festivalu speciální prostor, takže jsme se ocitli na hodinu a půl ve zničeném Mariupolu, jindy na Donbase s ženou unesenou ruskou armádou.
Na slavný červený koberec při prezentaci amerického velkofilmu s hvězdami skočila nahá aktivistka a na hrudi pomalované ukrajinskými barvami měla nápis „Přestaňte nás znásilňovat“. Vrcholem toho všeho byl projev ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského k filmovým špičkám při zahájení festivalu.
Publikum přijímalo vše ukrajinské a na podporu Ukrajiny s nadšením. Kdo se jen trochu projevil nečernobíle, už se na něj mnozí mračili. Schytal to paradoxně i slavný ukrajinský režisér Sergej Loznica, který prohlásil, že není možné házet všechny ruské umělce do jednoho pytle.
Pozitivní skutečná Ukrajinka
Tak jako se loni uměleckému řediteli Thierry Frémauxovi vyčítalo, že z festivalu udělal semeniště covidu, když dovolil plná kina, letos se mu vyčítala účast ruského filmu Čajkovského žena v hlavním programu, když přece festival vyhlásil bojkot všeho ruského.
Zlatou palmu v Cannes získal film Triangle of Sadness švédského režiséra Östlunda
Číst článek
Ale tu přece natočil disident žijící v zahraničí, protiputinovec, který strávil v Rusku několik let v domácím vězení, Kirill Serebrennikov. Ale jeho film zas finančně podpořil ruský oligarcha Roman Abramovič. Jak vyřešit tenhle spor? Vyřešila ho porota tím, že filmu nedala žádnou cenu, aby projevy nevole k filmu už nerozdmýchávala a spory utichly?
Vše, co se týkalo ruských a ukrajinských témat a filmů, bylo laděno do temného tónu. A tak optimistická ukrajinská zpráva se pro mě nakonec objevila na záchodkách ve Festivalovém paláci.
Uklízečka tam na mě promluvila ukrajinsky a slovo dalo slovo a dozvěděla jsem se, že na jih Francie přijela s malým synem autobusem v březnu, pochází z Luhanska, doma nechala rodiče a vůbec netuší, jestli se vrátí, protože se bojí, do jaké zkázy by přijela. Už umí pár slov francouzsky a je momentálně přiměřeně okolnostem šťastná.
Ukrajinský režisér Nakonečnyj protestoval v Cannes. Na červený koberec přišel za zvuku sirén
Číst článek
Mimochodem to mračení se v Cannes letos nakonec mělo největší úspěch. Se Zlatou palmou, nejvyšší cenou, odjel švédský film Trojúhelník smutku. Každý, kdo ho viděl, si po jeho projekci ukazoval na čelo.
Ne proto, že by film byl praštěný, ale proto, že jeho název odkazuje k dvojité vrásce mezi obočím, která vzniká při zakaboněném obličeji. I když při zkáze luxusní jachty v tomto filmu, při níž figurují poněkud praštěný marxistický idealista a poněkud praštěný ruský zbohatlík, diváci své obličejové svaly spíš uvolňovali smíchy.
Pozitivní skutečná Ukrajinka a smích při komické destrukci jachty je pořád ta lepší varianta, s čím z Cannes odjet.
Autorka je editorka Českého rozhlasu
Trumpovo druhé prezidentství dostává tvar
Jiří Pehe
Západ není připravený na vleklou válku. Chce žít ve svém teplíčku, vzkazuje Zalužnyj
Libor Dvořák
Tato hymna není pro vás. Nad Tatrou se opět blýská
Kamila Pešeková
Žijeme v době změny. Zaniknou statisíce pracovních míst, ale učitelů bude pořád málo
Martin Fendrych