Spisovatel jako marketingová značka, to dnes funguje
O jednom z nejprestižnějších knižních veletrhů Evropy v Lipsku se mezi Čechy mluví víc než kdykoli předtím. Patří sice k nejstarším na světě, ale mezi širokou veřejností stával spíš na okraji zájmu. Letos je tomu ale jinak – jeho hlavním hostem je Česká republika. A tak se v předposledním březnovém týdnu v největším městě Saska bude hojně mluvit o naší literatuře a kultuře.
Organizátoři české účasti na veletrhu udělali chytrý tah – v Lipsku odstartovali už loni na podzim projekt Rok české kultury, který propagují pod chytlavým sloganem – AHOJ Lipsko.
‚Obrovská šance pro českou literaturu.‘ Česko bude hlavním hostem knižního festivalu v Lipsku
Číst článek
Uvažovat marketingově a nabízet kulturu poutavě, v pestrém obalu a bez obav z nařčení, že umění se prodává samo a bez potřeby se podbízet, se rozhodl také tým kolem Martina Krafla, který je hlavním koordinátorem „českého zastoupení“ v Lipsku. Vypsal granty pro vydavatele, kteří půjdou do určitého rizika a zafinancují překlad knihy současného autora z češtiny do němčiny s tím, že část peněz z grantu mohou použít na propagaci toho vybraného spisovatele.
Na stánku v Lipsku tak bude k mání až sedmdesát knížek současných českých autorů a Martin Krafl doufá, že alespoň menší polovina z nich se mezi německými čtenáři chytne. A pomůže v tom právě promyšlený marketing.
Holasovice mají nejlepší knihovnu. Její pracovníky ocenili za profesionalitu i bohatý fond
Číst článek
Spisovatel tohoto světa už není introvertní osobností, která se straní světa, naopak – autoři čile blogují, na sociální sítě dávají mnohdy duchaplné fotky odkazující ke své tvorbě a dokonce se neobávají vystoupit před televizní kamery a být hostem pořadu například o vaření.
Podle ředitele největšího českého knižního veletrhu Světa knihy Radovana Auera to bez marketingu už nejde. „Možná staromilci budou prskat, protože to z knihy dělá zboží a housky na krámě, ale bez propagace se kniha ke čtenáři nedostane,“ říká Auer.
Český knižní trh je přesycený. Vyjde až sedmnáct tisíc knih ročně a v tomto počtu se ani ten největší znalec a fanoušek literatury stěží vyzná. Autor se tak stává značkou a vydavatel raději sáhne po dobře nabídnuté novince, která má parametry kvalitní knihy, než po zakřiknutém spisovateli, kterého objeví osvícený odborník. A i ten ve finále bude muset svého objeveného autora marketingově prodat.
Bradáčová v čele žalobců? Dobrá volba do temných časů
Jiří Leschtina
Epidemie slintavky a kulhavky ukazuje, že když se to hodí, je EU Slovensku dobrá
Kamila Pešeková
A kolik přátel má Petr Fiala? Jak premiér myslel, že může na školách agitovat
Apolena Rychlíková
Obrana rukojmím boje o pozornost
Petr Fischer