První krok viet filmem
Je to zvláštní zážitek sedět v kině a sledovat český film, vyjma doslova pár záběrů u nás se odehrávající, ale z devadesáti procent titulkovaný. Protože se v něm v drtivé většině nemluví česky a nehrají v něm Češi. Byl uvedený na karlovarském festivalu, už je v běžné distribuci a minimálně média si ho dost všímají. Nejen proto, že jde o „první český viet film“, jak mu tvůrci říkají.
Ale hlavně mnohem hlubší vhled do nitra vietnamské komunity, běžným Čechům neproniknutelné, než jaký nabízela třeba detektivka Miss Hanoi, dílko českých filmařů.
Zatímco Letní škola, 2001 je hraným debutem režiséra a spoluautora scénáře Dužana Duonga, narozeného ještě ve Vietnamu, ale přesídleného s rodiči v předškolním věku do Chebu. Ve kterém se, film odehrává a točí kolem tržiště Dragoun, na přelomu milénia široce známého a často vyhledávaného sousedy z někdejší NDR.
A ovšem kvůli prodeji množství „fejků“ čili levných kopií světových značek terčem vpádů České obchodní inspekce doprovázené policisty se psy.
Tři pohledy
Při jedné takové razii přichází trhovec Zung o veškeré zboží a stává se zcela závislým na mafiánském šéfovi Dragounu. To vidíme hned v úvodu snímku, takže to lze bez prozrazování dalšího děje zmínit. A doplnit, že Zung je otcem dvou synů.
První český ‚viet film‘ Letní škola, 2001 ukazuje nostalgii, křehkou rodinu i osamělost uvnitř menšiny
Číst článek
Z nichž starší Kien, trošku zaražený, ale vzhledem provokativní, se právě vrací, neboť byl po narození mladšího bratra odložen na celou dekádu k babičce do Vietnamu. Takže Kien například neumí česky.
Zatímco mladší, energií a prudkostí překypující Tai už je v Čechách zdomácnělý a místy jak utržený ze řetězu.
Divák absolvuje následné dění ve třech sekvencích, probíhajících ve stejném čase, a jde o pohledy těchto tří protagonistů – příznačně starostlivě mírná matka a manželka Lan značně dramatický vývoj jen trpně sleduje.
Víc než tržiště a večerky
Někoho může překvapit, že se film odehrává před čtvrtstoletím, a spíš by ho zajímalo, jak se dnes vynachází vietnamská menšina. Čítající asi 70 tisíc osob, tedy po slovenské a ukrajinské třetí největší.
Když táta není doma, klukům schází vzor. Misí vietnamských rodin bylo vydělat peníze, říká Duong
Číst článek
Ale k aspoň částečnému pochopení je možná třeba právě zpětného pohledu. Na to, s čím se u nás potýkali Vietnamci přicházející sem za prací a výdělkem v dospělém věku a jen těžko se přizpůsobující evropským normám. Zatímco jejich domestikovaní potomci už zase postrádali vztah k domovině. Mnozí z nich si ji ani nemohli pamatovat.
Při vstupu na půdu hraného filmu se dosavadní autor dokumentů Dužan Duong přidržel vlastních zkušeností nezkrotného dítěte v pohraničním městě počátkem milénia (titul odkazuje k prázdninové přípravce ke zkouškám na gymnázium).
I když snímek rozehrává možná až příliš motivů, působí i díky šťastnému obsazení a vedení představitelů hlavních postav zcela autenticky. A mimo jiné vzbudil už nyní řadu diskusí nad českými Vietnamci. Z nichž leckteří u nás narození na sebe delší dobu upozorňují v řadě oborů. A skoro jistě tu mají v plánu zůstat i do budoucna.
Česko je pro ně vlastně domovem. A je tedy na místě o našich z Orientu přišedších spoluobčanech vědět něco víc, než že vyrůstali v ošumělých tržnicích a pod pulty všudypřítomných večerek. Letní škola, 2001 je k tomu čímsi jako prvým krokem.
Autor je komentátor Českého rozhlasu
Svět, ve kterém nikdo nikomu nic nedluží
Ekaterina Kanaková
V Česku potravinami nejvíc plýtvají domácnosti, nikoli potravinové řetězce
Martin Fendrych
Vládnutí s SPD by pro Babiše mohlo být hotovým očistcem
Lukáš Jelínek
Ministerstvo ruší podporu škol s více ukrajinskými dětmi. Je to krátkozraké
Petr Šabata