Umění být v lásce cynikem. Dakota Johnson ve Varech uvedla filmy o rozchodech a matematice přitažlivosti
Poprvé jako newyorská dohazovačka, která skálopevně věří, že fungující vztahy jsou pouhá matematika, podruhé jako žena stojící mezi dvěma nejlepšími přáteli a jejich obdivuhodnou schopností zbabrat každou příležitost o otevřenou komunikaci. Dakota Johnson přijela do Varů se dvěma různými, a přesto podobně cynicky smýšlejícími filmy o milostných vztazích.
Jeden výjev z hlavy ještě nějakou chvíli nedostanu. Dva životní přátelé sebou navzájem mlátí po všech horizontálních i vertikálních plochách designového domu jednoho z nich. To proto, že se ten druhý vyspal se ženou toho prvního.
A i přesto, že se ten první zapřísahává, že mu to nevadí, protože přeci mají otevřené manželství, vlepí svému kamarádovi facku. A pak druhou. A pak jednu dostane zpátky.
Brzy se pod nimi prohýbá konferenční stolek a zeď u schodiště má díru ve velikosti pěsti. Je to dost možná ta nejvtipnější a nejdelší bitka dvou naprostých loserů od doby, kdy se Colin Firth s Hughem Grantem v Deníku Bridget Jonesové porvali v řecké restauraci a o jeden díl později pak v mělké kašně.
Splitsville je rozchodová komedie. Napsal ji a hlavní roli si v ní zahrál Kyle Marvin, jeho kamaráda a soka v lásce zase ztvárnil režisér Michael Angelo Covino. Dlouholetí spolupracovníci a přátelé musí díky svým filmům, soudě jen podle scény popsané výše, ušetřit majlant za terapii.
Na jednu stranu může příběh působit trochu sebestředně: režisér a scenárista se obsadili do páru s herečkami Dakotou Johnson (která snímek také produkovala) a Adriou Arjonou. V podstatě už od úvodní scény, která začíná velmi falešným duetem a končí dopravní nehodou a žádostí o rozvod, je ovšem jasné, že se tady nikdo o honění vlastního ega nesnaží.
Nepočítala jsem to, ale je dost možné, že si Marvin s Covinem ve Splitsville projdou devíti kruhy ponížení a zostuzení. Od přirození visícího z kalhot v nejméně vhodnou chvíli přes sežehlá obočí až po bydlení s kupící se hromádkou expřítelů své manželky. Tihle chlápci zkrátka mají dost důvodů k tomu, aby se cítili nedostatečně. Je to základ jejich osobnosti, komplexů i problémů.
Douglasovi ve Varech vyměnili ‚oplatku‘ za novou sošku. Projekce Formanova filmu dostala ironický tón
Číst článek
Chvilku jim trvá, než přijdou na to, že je jednodušší o těchto pocitech mluvit, než souhlasit s radikálními modifikacemi vlastního vztahu, které ho postupně rozežerou zevnitř.
Čechovovo prodlužování končetin
Očekávaná druhotina vycházející star nezávislého filmu Celine Song k lidským komplexům překvapivě přistupuje ještě cyničtěji. Svět moderního randění totiž zachycuje v podstatě jako trh s dobytkem.
Co z traileru vypadalo jako romantická komedie z přelomu milénia, něco v čem by klidně mohla hrát Kate Hudson nebo Meg Ryan, ale příliš smíchu nevyvolává a místo lásky nabízí kalkulace a kolonky. Podle nich totiž vyhlášená newyorská dohazovačka Lucy (Dakota Johnson) pro své klientky vybírá partnera. Jeho ideální vlastnosti? Výška nad 180 cm, příjem přes 200 tisíc dolarů ročně, dobré vzdělání a vlastní byt.
Když tedy potká finančníka Harryho (Pedro Pascal), hned pozná, že je – jak u ní v branži říkají – jednorožcem, tedy dokonalým mužem, který splňuje všechny kolonky. Což je pravý opak jejího bývalého přítele Johna (Chris Evans), neúspěšného herce, který žije i po třicítce se dvěma spolubydlícími a Lucy se s ním rozešla, protože byl chudý.
Při sledování Dokonalé shody (v originále Materialists) není těžké nabýt dojmu, že sledujeme vysokokoncepční satiru ze světa, kde každému trochu přeskočilo ze všech těch doleva a doprava „svajpovacích“ seznamek. Celine Song se snaží říct něco o společnosti přehnaně vysokých nároků a pokryteckého předstírání, že manželství nemůže stále ještě být jen obchodní záležitostí nebo něčím, co se prostě v určitém věku a určité fázi vztahu udělá. Podkopává si ale nohy svým vlastním scénářem.
Prozření jejích postav, že přitažlivost nevzniká v tabulkách a ani na papíře, se více než očekává. Jeho příchod se ale odkládá tak dlouho, jen aby se pak zjevil znenadání, a zanechává nepříjemnou pachuť. Možná stačí říct, že jeden film neustojí jak rozjímání nad první svatbou neandrtálců, tak zápletku zahrnující (kupodivu reálnou!) operaci k prodloužení končetin.
Oba snímky se už brzy objeví v českých kinech. Dokonalá shoda má premiéru naplánovanou na 14. srpna, Splitsville o týden později.
