Počátek nové epochy, ovace bez konce. Dvořákova Novosvětská měla premiéru před 130 lety v New Yorku
Všechny tóny Novosvětské symfonie Antonína Dvořáka zazněly poprvé právě před 130 lety. Premiéra byla sice v newyorkské Carnegie Hall až 16. prosince 1893, ale o den dřív byla ve stejné koncertní síni veřejná generálka. Premiéra symfonie byla podle deníku New York Herald hudební historickou událostí. V posledním dílu seriálu o stopách Antonín Dvořáka ve Spojených státech se podíváme do slavné Carnegie Hall.
Na rohu rušné křižovatky 7. avenue a 57. ulice zaujímá celý jeden blok Carnegie Hall, která se v roce 1891, kdy byla postavená, jmenovala pouze Music Hall.
„Vůbec to tu nevypadalo jako dnes. Teď je tu centrum středního Manhattanu. Tehdy se to tu ale považovalo za vzdálený severní okraj města. Byly tu jezdecké stáje, nedaleko Central Park a o moc víc tady nebylo,“ vypráví Kathleen Sabogal z archivu Carnegie Hall.
„V roce 1891, kdy byla Carnegie Hall otevřená, kolem jezdily jen kočáry. Žádné metro sem samozřejmě nevedlo. Po dlážděných chodnících kolem koncertní budovy chodilo málo lidí,“ doplnila.
Carnegie Hall měla ale už na konci 19. století elektrické osvětlení a rozvod vzduchu vháněného do budovy přes místnost s ledem. Podle paní Kathleen tu byl daleko větší klid.
V současnosti je Carnegie Hall obklopená mrakodrapy. O její místo na Manhattanu byl takový zájem, že byla budova v 50. letech 20. století určená k demolici. Naštěstí zvítězil kulturní duch nad mamonem.
Původní part
V archivu Carnegie Hall jsou velice vzácné listiny. Je tu part části adagio Novosvětské symfonie Antonína Dvořáka pro violu. Kathleen tvrdí, že se tento part používal od premiéry dalších 30 let, takže vzhledem k tomu, že ležel na pultíku violisty, musel být trošku zrekonstruován.
„Nemáme tu program premiéry Novosvětské. Máme jen několik plakátů s pozváním na koncert. Je tu ale lístek s programem Dvořákova newyorkského debutu z října 1892,“ říká Kathleen Sabogsal.
V lóži číslo 10 v Carnegie Hall seděl 16. prosince 1893 Dvořák, dirigoval maďarský dirigent Anton Seidel a Dvořák tak poslouchal své dílo z lóže.
Podle archivářky Kathleen Sabogal vypadal hlavní sál Carnegie Hall před 130 lety úplně stejně. Bez maleb, nikde žádné ostré rohy, jen bílá, béžová a zlatá, jeviště neoddělovala žádná opona. Vše bylo architektem navržené tak, aby si každý, dole v hledišti i na balkonech mohl koncerty plně užít.
A premiéru Novosvětské si opravdu všichni užili. New York Herald o tom následující den napsal: „Ano, vyprodáno, historická událost, počátek nové epochy, ovace bez konce.“
PO STOPÁCH ANTONÍNA DVOŘÁKA
První díl seriálu
Druhý díl seriálu
Třetí díl seriálu
Čtvrtý díl seriálu
Při tvorbě seriálu byly použity publikace
– Novosvětská, Miroslav Ivanov, 1984 Panorama,
– Nejraději mne tituloval indiánem, Kateřina Nová, Veronika Vejvodová, 2016 Národní muzeum