Jak změní Kladruby umístění na seznam UNESCO: přibude turistů, padne vodojem i stará jízdárna
Národní hřebčín Kladruby nad Labem je na seznamu světového kulturního dědictví UNESCO. V Pardubickém kraji je to po litomyšlském zámku teprve druhá hmotná památka zařazená na prestižní seznam. Kladruby musí počítat s větším zájmem turistů, zatím na to ale obec připravená není. Komise zároveň uložila podmínky, které musí kladrubský hřebčín v budoucnu splnit, aby mu zápis zůstal, informoval Český rozhlas Pardubice.
Na seznam světového kulturního dědictví UNESCO není zapsaný pouze hřebčín jako takový, ale jde o zápis kulturní krajiny kladrubského hřebčína. Ta je přizpůsobena právě k chovu unikátního kladrubského kočárového koně, který byl využíván pro královská spřežení.
Výjimečnost podle státního tajemníka ministerstva kultury Zdeňka Nováka posiluje i to, že krajina k tomuto účelu slouží už od 16. století.
„Paradoxní je, že Česká republika kočárové koně už nepotřebuje. Naposledy je využíval v roce 1918 císařský dvůr habsburské monarchie. Naštěstí pořád existují královské dvory, například v Dánsku nebo Švédsku, kde české kočárové koně potřebují,“ řekl Českému rozhlasu Pardubice.
Aby zápis na seznam UNESCO hřebčínu zůstal, musí splnit několik podmínek. Do roku 2020 je například potřeba rozšířit ochranné pásmo, zajistit památkovou ochranu kladrubskému náhonu a připravit nový rozvojový plán.
Co se nehodí, musí pryč
V krajině se objevují i takzvané vadné stavby, které musí hřebčín nechat odstranit, aby nenarušovaly ráz krajiny, tedy to, díky čemu byla krajina na seznam zapsaná. Mezi tyto objekty patří i vodojem u Řečan nad Labem.
„Ten je opravdu takovou kaňkou v krajině, nicméně UNESCO zatím nestanovilo přesný termín, dokdy by měl zmizet. Věcí, které musíme odstranit a změnit, je daleko více a ani UNESCO si nepřeje, aby se z tohoto místa stalo najednou staveniště,“ říká ředitel hřebčína Jiří Machek.
V plánu je i demolice jízdárny v areálu hřebčína. „Budova postavená v období minulého režimu totiž architektonicky nezapadá do krajiny,“ vysvětluje hejtman Martin Netolický (ČSSD). Novou jízdárnu hejtmanství postaví v areálu Střední školy chovu koní a jezdectví, bude stát přibližně 50 milionů korun.
Počítá se také s modernizací mostku v Řečanech nad Labem, která bude stát 140 milionů korun. Její financování zajistí Pardubický kraj. Už letos začne modernizace silnice z Břehů do Semína a následně až do Kladrub.
Příval turistů
Je pravděpodobné, že po zapsání na prestižní seznam začne do hřebčína jezdit víc návštěvníků. První odhady se pohybují okolo 100 tisíc lidí. Podle ředitele Jiřího Machka by turisté neměli narušit pohodu koní ve stájích.
„Současný prohlídkový okruh stájemi je navíc volen tak, aby návštěvníci nechodili k těm nejrizikovějším kategoriím koní, tedy k březím klisnám.
Vedení hřebčína zároveň chystá pro turisty lepší zázemí. Zatím má areál nové parkoviště a jídelnu, s dalšími úpravami se počítá. V krajině například vznikne nová naučná stezka.
Samotná obec ale zatím není na velký zájem turistů připravená. Prvním krokem proto bude získání členství ve svazku obcí a měst, které jsou v UNESCO už zapsané, řekla starostka Lenka Gotthardová (Česká strana národně sociální).
Podle starostky se ale v Kladrubech stavební boom rozhodně nechystá. Už teď je totiž obec pod ochranou památkářů, takže když se něco staví, podléhá to i jejich schválení.
V Kladrubech je v současné době minimum stavebních pozemků, takže podle Gotthardové nepřipadá v úvahu, že by se v nejbližší době něco stavělo. Naopak vzhledem k „císařsko-socialistickému“ charakteru obce je možné, že některé stavby z nedávné doby bude nutné odstranit.
Do budoucna záleží na tom, jakou příležitost dalšímu rozvoji dá nový územní plán.