Stále více Čechů stahuje hudbu z internetu. Oblíbený je streaming
Velké pořadače na hudební CD se v českých domácnostech pomalu stávají minulostí. Mladší generace muziku raději stahují z internetu. A přecházejí od klasických nosičů na stále oblíbenější streamingové služby. Potvrzují to i statistiky Ochranného svazu autorského. Na poplatcích za užití hudby vybral loni od internetových prodejců téměř 16 milionů korun. Ještě před dvěma roky to bylo o polovinu méně.
Klasické hudební nosiče dnes už kupují spíše starší generace, mladí muziku stahují. Podle internetového publicisty Daniela Dočekala je více možností, jak poslouchat své oblíbené kapely a zpěváky.
Klasické hudební nosiče jsou kvůli moderním technologiím už několik let na ústupu. Oblíbené jsou streamingové služby
„Buďto to mají samozřejmě v počítači, ti, co mají mobily nebo mp3 přehrávače, tak si to přenášejí do mobilů. Ti, co mají mobily s internetovým připojením, třeba používají právě ty streamingové služby,“ říká Doležal.
Čísla od Ochranného svazu autorského ukazují, že digitální hudba rok od roku posiluje. Velký zájem je hlavně o takzvaný internetový streaming.
„Z pravidla to může být mobilní aplikace nebo aplikace v počítači, kde vy si najdete to, co chcete poslouchat, a ono vám to tu hudbu posílá přes internet. To znamená, že ji neukládáte ani v mobilu, ani v počítači,“ vysvětluje Daniel Dočekal a dodává:
„Podmínkou samozřejmě je, že máte v té době internet. V placené verzi to bývá tak, že si hudbu můžete nastahovat dopředu.“
Streaming je jednoduchý
Jen loni se za streamingové služby v Česku vybralo na honorářích pro autory o 11 procent více proti roku 2013.
Lidé si streamingové služby oblíbili zejména kvůli jejich jednoduchosti. Stačí totiž pár kliků na počítači nebo mobilu a vyplnění krátké registrace. A pak už můžete poslouchat.
Pro streaming využívají lidé třeba služby Spotify nebo Deezer. Pro stahování skladeb a celých alb se pak na českém trhu stále drží v popředí e-shopy, jako jsou iTunes, Supraphonline, Bontonline nebo GooglePlay.
„Internetové služby, které to nabízejí za paušál, vypadají jako budoucnost jak hudebního, tak filmového poslouchání a dívání na internetu,“ doplňuje internetový publicista Daniel Dočekal.
Klasické hudební nosiče na ústupu
Nový trend dokládají i statistiky z amerického trhu. Loni streaming vzrostl o tři procenta a vydělal téměř dvě miliardy dolarů.
I v legálním stahování stejně jako u klasických nosičů platí, že za užití digitální hudby dostávají honoráře také původní autoři, které zastupuje Ochranný svaz autorský.
„Provozovatel služby nám platí autorskou odměnu vypočtenou na základě prodejní ceny nebo na základě předplatitelské ceny. Posléze nám hlásí počty prodejů a my rozúčtujeme autorské odměny,“ popisuje ředitel Ochranného svazu autorského Roman Strejček.
Klasické hudební nosiče jsou tak kvůli moderním technologiím už několik let na ústupu. OSA vybrala za loňský rok pro autory meziročně o osm milionů korun méně.