Fotograf Koudelka by měl předat svá nejlepší díla Česku do konce roku
Česko získá nejslavnější díla světoznámého fotografa Josefa Koudelky. Obohatí sbírky Uměleckoprůmyslového muzea v Praze. Zatím půjde o dlouhodobou zápůjčku fotografií, protože kdyby je státu daroval, nemohly by se kvůli kauze DIAG HUMAN vyvážet do zahraničí.
Vedení Uměleckoprůmyslového muzea je v jednání s Koudelkovými právníky a do konce roku chtějí podepsat smlouvu o zápůjčce. Jan Mlčoch, kurátor sbírky fotografií Uměleckoprůmyslového muzea, říká, že míček je v tuto chvíli na francouzské straně.
„Při jednání, které v poslední době bylo zjednodušeno tím, že je víceméně dvoustranné, to jest mezi českými právníky Josefa Koudelky a Uměleckoprůmyslovým muzeem, došlo k dohodě, že v tuto chvíli návrh smlouvy projednají partneři Josefa Koudelky ve Francii, to jest agentura Magnum, a pak už by se mělo - alespoň podle našeho očekávání - jenom čekat na podpis definitivní smlouvy,“ uvedl Mlčoch v Ozvěnách dne.
Kurátor sbírky fotografií Uměleckoprůmyslového muzea Jan Mlčoch přiblížil v Ozvěnách dne, jak daleko jsou jednání o zapůjčení Koudelkových fotografií
Fotograf Koudelka chtěl své nejlepší snímky České republice původně darovat, zalekl se ale sporu státu s firmou DIAG HUMAN. Kdyby jeho díla přešla do státních sbírek, už by je nemohl vyvézt do zahraničí na výstavy. Podle Jana Mlčocha je ale zatím důležité udělat první krok – aby Josef Koudelka předal fotografie do Česka.
„Potom bude samozřejmě asi velice záležet také na postoji státu jako takového, nikoliv našeho muzea, jak se vyrovná se svými mezinárodními závazky s krevní plazmou a podobnými kauzami, ale já věřím tomu, že celá záležitost bude snad i brzké době vyřízena,“ poznamenal kurátor sbírky fotografií.
Josef Koudelka, který je členem agentury Magnum, žije od roku 1968 v zahraničí. Chce ale, aby jeho nejlepší díla zůstala trvale v Česku. Dar obsahuje skoro 400 snímků v hodnotě asi 3,5 milionu dolarů. Podle Mlčocha jde mimo jiné o jedinečné snímky, některé možná v jediných exemplářích, z počátečního období Koudelkovy tvorby.
„To znamená z období, kdy právě experimentoval na začátku 60. let, kdy vytvořil v 60. letech soubor Cikáni, potom samozřejmě světoznámá Invaze, ale i práce z exilu,“ dodal kurátor.