Rudolfinum zve na fotografie dolů, hutí i geometrických zátiší

Hned dvě nové výstavy nabízí od tohoto týdne pražská galerie Rudolfinum. První z nich nabízí černobílé snímky manželů Bernda a Hilly Becherových, které zachycují proměny průmyslové krajiny. V komornější Malé galerii se představují velkoformátové práce Shirany Shahbazi.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Díla Íránky Shirany Shahbazi

Díla Íránky Shirany Shahbazi | Foto: Eva Rajlichová | Zdroj: Český rozhlas

Vysoké pece, plynojemy a jiné průmyslové stavby učarovaly Berndovi a Hille Becherovým tak, že se jejich focení věnovali přes 40 let. V galerii Rudolfinum se představuje necelé stovka jejich snímků, zaměřená na hutě a doly.

„Může to působit možná dokumentárně, ale s tím nesouhlasím. My jsme fotili to, co bylo pro nás tehdy jednoduše dostupné, co nám přišlo zajímavé, co mělo svou vlastní formu. Nešlo nám o fotografii jako dokument. Kdybychom to tak chtěli udělat, zvolili bychom jiný formát. Bylo by to rychlejší, ale nebavilo by nás to,“ vysvětluje Hilla Becher.

Přehrát

00:00 / 00:00

Do Rudolfina se vydala natáčet redaktorka Eva Rajlichová

Návštěvníci pražské výstavy tak mohou obdivovat precizní snímky industriálních staveb z Německa, Belgie, Francie, ale i Spojených států. I když jsou krajina a budovy jiné, fotografie jsou si svým způsobem podobné. Jakoby vznikly v jediný den. Bernd a Hilla je totiž skoro pravidelně fotili v březnu nebo v říjnu a zásadně když bylo pod mrakem.

„Je to také o okolích nebo životních podmínkách. Stejně jako mají své prostředí zvířata, tak i ty stavby. Těžké bylo focení v zemích bývalého východního bloku, naopak velmi milí byli ve Spojených státech nebo Anglii. Jinak byl většinou problém získat povolení k přístupu do těch objektů.“

Geometrická zátiší íránské fotografky

O patro níž si mohou zájemci prohlédnout velkoformátové fotografie Íránky Shirany Shahbazi. Představuje tu své nejnovější práce, některé inspirované holandskými zátišími ze 17. století. Nejvíc ale zaujmou kombinace barevných a černobílých zátiší z geometrických útvarů.

„Používám určitě věci - třeba lakované hrany - a z těch sestavuje své krajiny. Paní Becher musela se svým mužem ty místa dlouho hledat, já to aranžuji u sebe v ateliéru,“ říká Shirana Shabazi, která žije a pracuje v Curychu.

Na to, co je a co není dokumentární, prý nahlíží podobně jako paní Becher. „Snažím se také vytvářet něco konkrétního. Jenom ve chvíli, kdy je ten obraz abstraktní, nejsou na něm známě věci nebo lidi, může to vypadat, že není z našeho světa. Já to tak ale necítím.“

Rudolfinum uvádí obě výstavy až do 3. června.

Eva Rajlichová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme