V pražském Obecním domě začíná velká výstava plakátů Alfonse Muchy
Češi si jako první na světě mohou prohlédnout kolekci originálních plakátů Alfonse Muchy, vernisáž je dnes večer v pražském Obecním domě.
Začíná dlouho očekávaná výstava Muchových plakátů, které mnoho let shromažďoval Ivan Lendl.
Bude to vůbec poprvé, co 116 unikátních výtisků uvidí veřejnost.
Lendl sbíral Muchovy plakáty z let 1894 – 1935 celý život.
Celá kolekce by na aukčním trhu měla mnohamilionovou hodnotu, a jak uvádějí znalci trhu s uměním, její síla je právě v její celistvosti.
Organizátoři počítají s rekordní až sedmdesátitisícovou návštěvností.
Na počátku bylo setkání Ivana Lendla s Jiřím Muchou
Muž, který má na svědomí vznik Lendlovy sbírky se jmenuje Jack Renert. Uznávaný znalec plakátového umění, který je sbírá víc než padesát let. S hledáním plakátů Alfonse Muchy začal podle svých slov někdy kolem roku 1984.
To ho s Ivanem Lendlem seznámil syn Alfonse Muchy - Jiří Mucha. A na tomto setkání dostal od někdejšího slavného tenisty jasné zadání: „Chci vlastnit každou grafickou práci Alfonse Muchy, kterou máte zapsanou v katalogu.“
A při sestavování sbírky si Jacke Rennert připadal spíš jako detektiv než jako historik či znalec umění. Skoro každý měsíc se vydával do Evropy, hlavně pak do Francie, a hledal plakáty, kterými se Mucha ve své době tolik proslavil.
Podle Rennerta je Ivan Lendl zvláštním typem sběratele. Na rozdíl od ostatních klientů, pro které zajišťoval sbírky, záměrem Ivana Lendla nebylo pouhé získávání těchto prací, ale změna životního stylu. Nestrkal díla do zásuvek a skříní, ale žil s nimi.
K tomu hlavní organizátor výstavy Richard Fuxa dodává, že se s Ivanem Lendlem uzavřeli zvláštní dohodu. Místo Muchových originálních tisků, které teď budou s velkou pravděpodobností putovat od výstavy k výstavě po celém světě, si v domě v americkém Connecticuty Ivan Lendl vystaví ty nejlepší kopie těchto plakátů.
A toto velké putování by mělo trvat určitě až pět let.
„Zájem je momentálně z Japonska, z Číny. Jeden z našich sponzorů má zájem vyvézt to d Ruska. A zrovna včera jsme se bavili o Slovensku, kde by také byly nějaké možnosti.“
Pražský Obecní dům je první zastávkou na této dlouhé cestě Lendlovy sbírky Muchových tisků, výstava tam potrvá do 31. července.
Pařížské, americké a české období tvorby
„Snažili jsme se zachovat vnitřní členění Muchova uměleckého vývoje,“ zdůraznil kurátor unikátní přehlídky Karel Srp.
„Výstava je rozčleněna do tří částí. Jednak na to nejslavnější období – pařížské, které pokrývá leta 1894 až 1904. Potom na období ve Spojených státech. A na české, kdy se vlastně tolik už plakátu nevěnoval, a to od roku 1910 do roku 1935.“
Karel Srp zdůraznil, že z tohoto rozvržení vyplynulo, že práce v Paříži byla pro Alfonse Muchu nejdůležitější.
„Vznikl z něj umělec, který určoval styl doby,“ poznamenal Srp. Jak připomněl, Alfons Mucha se vedle plakátové, reklamní práce současně věnoval i architektonickým projektům, navrhoval šperky, příležitostně dělal i plastiky.